Právě tak to má také na Benešovsku nastavena nejspíš většina hobby chovatelů domácích zvířat. Své zvířecí parťáky milují nadevše a bylo by hloupé jim přínos pro rodinu neoplatit alespoň krmením. A na tom se nic nezměnilo ani s dvojcifernou inflací.

"Když se zdražuje, lidé reptají a pokoukávají po levnějším zboží. Jenže nakonec stejně zjistí, že levnější zboží znamená i snížení kvality a stoupající náklady u veterináře," hodnotí Tomáš Kamarýt, majitel vlašimské prodejny potřebami pro zvířata Krmiva Expres. Jiné to je ale v případě pamlsků. Ty chovatelé kvůli zvyšujícím se finančním nárokům na živobytí už dávno odbourali.

"Tohle zboží považují za zbytečné, tak ho jako přebytečný luxus už dávno přestali ve velkém nakupovat," potvrdil Kamarýt s tím, že boom v kupování zvířat, který Česko zachvátil v době covidových zákazů se v současnosti už neprojevuje. "Nepoznal jsem, že by lidé měli více psů," dodal podnikatel.

Ani vedoucí benešovské prodejny SuperZOO Lucie Šamlotová nezaznamenala se stoupajícími cenami základních potravin úbytek zákazníků. Všimla si však, že se zákazníci o cenách baví. "Zákazníci nám zůstávají věrní, protože oni ví, že se jim věnujeme, pomáháme jim a radíme," uvedla. Připustila však, že se klientela proti době předcovidové přece jen změnila. "Lidé zvažují, jestli si mají koupit tričko ve slevě, ale nad nákupem pro pejska nebo kočičku peníze příliš nepočítají," tvrdí. "Pro lidi, kteří mají zvířata opravdu rádi budou zvířata pokaždé na prvním místě," je přesvědčena.

Ta tam je ale doba, kdy lidé více nakupovali nová zvířata, která jim měla usnadnit přežití doby zákazů. Vlastně téměř stejně se po celé období, tedy dobu předcovidovou, covidovou i pocovidovou prodávají akvarijní rybičky. "Ostatních zvířátek se teď už tolik neprodává," říká Lucie Šamlotová. "I tak ale největší část našich zákazníků tvoří majitelé psů a koček," dodala vedoucí prodejny.

Stálé zákazníky mezi hobby chovateli má také benešovský obchod Mountfield, kde nabízejí i krmení pro zvířata. Noví nakupující sice také přicházejí, ale základní skupinu tvoří ti, co tam nakupují opakovaně. Právě je také obchod zvýhodňuje. Martin Svoboda, oblastní manažer prodeje potvrdil, že zákazníci, zejména chovatelé psů, v obchodě nakupují především proto, že firma nabízí kvalitní krmení pocházející z české výroby a navíc má otevřeno i během víkendů.