Ten je orgánem, který stavební povolení nezrušil; naopak je původně vydal. Platnost rozhodnutí krajského odboru dopravy o povolení stavby nazývané „I/3 Olbramovice, přeložka“ však zrušilo ministerstvo dopravy jako správně nadřízený orgán. Věc vrátilo krajskému úřadu k novému projednání.

Úterní tisková zpráva reaguje na informace médií, jež naznačují, že ministerstvo jde na ruku firmě Imoba z někdejšího Babišova podnikatelského impéria Agrofert; ta Čapí hnízdo vlastní a podala stížnost kvůli obavám z nadměrného hluku. V té souvislosti je dále hojně citována informace Českého rozhlasu, že právě společnost Imoba před třemi lety prodala státu pozemky pro obchvat za osminásobek odhadní ceny.

To, že aktuální krok ministerstva věc nezadrhne na dlouho, slibuje vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Zdeněk Škaloud. Na základě připomínek ministerstva prý kraj nové rozhodnutí, jež se vypořádá s předloženými námitkami, vydá v nejkratší možné době.

„Maximálně do tří až čtyř měsíců,“ ujistil Škaloud, že zdržení by nemělo překročit čtvrt roku (či případně jen nepatrně). A nemělo by mít závažné následky, jak zcela jednoznačně uvádějí Škaloudova slova: „V žádném případě by neměl být ohrožen původní termín zahájení stavby obchvatu Olbramovic.“

Silnice I/3, Olbramovice
Obchvat Olbramovic se vzdaluje. Ministerstvo zrušilo povolení

Stavbu na významné severojižní dopravní tepně Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice – Linec označuje středočeské hejtmanství za svoji dlouhodobou prioritu; mimo jiné vzhledem k návaznosti na dostavbu dálnice D3. Kraj ji ale budovat nebude. Protože se jedná o silnici první třídy, investorem je Ředitelství silnic a dálnic.

Připomínek, jež krajský úřad bude muset řešit a v novém rozhodnutí se s nimi vypořádat, je podle Škaloudových slov více. „Často vycházejí od podnikatelů. Například společnost Davo Car podala 22 námitek,“ zmínil vedoucí krajského odboru dopravy firmu, jež v Olbramovicích provozuje autobazar a zázemí pro motoristy. „V médiích zmiňovaná Imoba podala jen jednu, která se navíc týkala jen měření hluku – se kterým se stejně počítalo s ohledem na hygienické normy,“ konstatoval Škaloud.

Úvahy, že by mohl jakoukoli roli sehrát politický vliv, v úterý rázně odmítl ředitel krajského úřadu Jiří Holub. „Spekulace o něm vyplývají z hrubé neznalosti správního řízení,“ konstatoval. S vysvětlením, že věc řeší speciální stavební úřad pro dopravní stavby (jenž je součástí odboru dopravy krajského úřadu) v rámci přenesené působnosti státní správy.

„Rozhodování je proto zcela nezávislé na krajské samosprávě, tedy jak na hejtmance, tak na ostatních členech krajské rady, kteří na tyto procesy nemají žádný vliv,“ odmítl Holub jakékoli spojování věci nejen s hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou (ANO), ale i s dalšími krajskými politiky.

Nové logo Bystřice umožňuje řadu využití.
Bystřice se vydala na novou cestu, třeba i logem města