Na Gymnáziu Benešov letos maturovalo 90 studentů, z toho 85 úspěšně. Státní maturitu nesložilo pět studentů, někteří byli neúspěšní pouze v jedné dílčí části maturity, jiní ve dvou či třech částech.

„Problematické u nich mohlo být podcenění zkoušky, jelikož tak jak je nastavena, měla by být pro naše studenty jednoduchá,“ uvedl Roman Hronek, ředitel benešovského gymnázia. Myšlenku státních maturit považuje za celkem dobrou.

„Technické provedení však trochu kulhá - je jedna úroveň státní maturity pro všechny školy, takže zatímco pro gymnaziální studenty by měla být lehká, pro studenty ostatních škol to tak není. Letos se navíc objevily chyby v zadání,“ řekl Roman Hronek. Podle něj by bylo dobré, pokud by vysoké školy výsledky maturitních zkoušek reflektovaly při svých přijímacích řízeních.

Ředitelka Integrované střední školy technické Jana Fialová by uvítala rozdělení státních maturit podle typu školy. „Jsem pro jednotné maturity, ale nejde srovnávat střední odborné školy s gymnázii,“ myslí si. 

Státní maturity jsou podle ní zbytečně komplikované, zvlášť ve srovnání s jednotně zadávanými závěrečnými zkouškami, které opravují vyučující dané školy a u kterých takové problémy nevidí.

Ředitelka Jana Fialová má zkušenost, že někteří studenti její školy nastoupí na studijní obor a v průběhu let přestoupí do oboru učebního, čímž se zároveň vyhnou státní maturitě. Z deseti maturantů nástavbového studia na ISŠT v Benešově jich maturitní vysvědčení obdržela polovina.

Letošní jaro strávilo učením na maturitní zkoušku 63 studentů Gymnázia Vlašim. Zkoušku z dospělosti jich složilo celkem 60, dva maturanti neuspěli v didaktickém testu a jeden v profilové části státní maturity.

Názory studentů středních škol na podobu státní maturity se různí, někteří se shodují s míněními ředitelů škol v tom, že myšlenka státních maturit je dobrá, ale horší je to s jejich provedením.

Mezi maturanty, kterým současný stav vyhovuje, patří čerstvá absolventka gymnázia Barbora Štěpničková. „Chodila jsem na gymnázium, takže pro mě byly státní maturity určitě jednodušší, než kdyby si maturity třeba z českého jazyka dělala naše škola sama. Upřímně mi trochu dělala problém maturita z matematiky, ostatní částí maturity jsem zvládla mnohem snadněji,“ řekla studentka.

Naopak Natálie Hanzová se současné podobě maturitní zkoušky podivuje: „Státním maturitám příliš nerozumím. Proč by si nemohla každá škola dělat maturity samostatně? Takhle jsou někteří studenti znevýhodněny a někteří naopak. Sama jsem problém s ničím neměla. Ale umím si představit, že někteří se třeba s matematikou hodně prali.“

Student Jan Maisner nepovažuje státní maturity za úplně špatný nápad. „Akorát to asi špatně uvedli do praxe. Vím, že školy s tím mají hodně papírování. A občas se v maturitách objevují i chyby. Jako letos v českém jazyku,“ uvedl.