Cestáři na Benešovsku se během zimní údržby finančně vyčerpali více, než si kdo z nich mohl byť jen představit.

„Jen za plužení a posyp silnic druhých a třetích tříd, silnice první třídy má na starosti Ředitelství silnic a dálnic, jsme zaplatili třiatřicet milionů korun,“ potvrdila náklady na dlouhotrvající zimu mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.

Připomněla ale, že v součtu, tedy i s náklady zahrnujícími úhradu mezd pracovních sil nebo prostředků nutných k zakoupení pohonných hmot, se celkové náklady vyšplhaly ještě výš.

„Náklady na celkový provoz a údržbu činí téměř šestasedmdesát milionů korun,“ uvedla pro Benešovský deník.

Ale tyto náklady mluvčí vyčetla z tabulek vytvořených pouze do konce ledna.

Peníze však stály také práce v následujícím měsíci, únoru.

Podle vrchního cestmistra Správy a údržby silnic Benešov Michala Schustera činí náklady na údržbu za nejkratší měsíc roku dalších 24,66 milionu korun.

Benešovská správa a údržba silnic má, stejně jako další krajské organizace, balík peněz, s nímž musí vystačit na celý rok.

Problém je ale v tom, jak zimní údržbu započítávat. Jedna metodika zimu zahajuje listopadem a končí březnem, jiná, účetní, ale zohledňuje pouze měsíce v řádném kalendářním roku.

Tedy od ledna do března. Díky druhému způsobu kalkulace mohli cestáři pro údržbu silnic využít i prostředky, které uspořili při relativně mírné loňské zimě. Jenže tak jednoduché to zase není.

Úspory SÚS použilo pro opravy a letní údržbu. A tak to bude i letos. Jinými slovy: Zima stála hodně, proto se může do letních prací vložit méně prostředků.

„Především musíme zajistit opravu výtluků, aby si řidiči nerozbíjeli auta,“ připomněl prioritu SÚS Schuster.

Připustil ale, že kvůli tomu možná nezbude dost prostředků na další letní práce, jako je sekání příkopů nebo obnova vodorovného dopravního značení.