Přestože je celostátní poměr řidičů a řidiček 60:40, spáchali muži 84 procent všech bodovaných přestupků. Těch závažnějších, posuzovaných jako trestné činy, jako je řízení vozidla bez řádných dokladů nebo pod vlivem návykových látek, se dopustily ženy ještě o procento méně.
Regionální počet motoristů, kteří nasbírali k poslednímu březnu dvanáct trestných bodů do karty řidiče, je pod středočeským i celostátním průměrem. Celkem si červenou kartu na silnicích vysloužilo čtyřicet z nich (viz. tabulka vpravo). Nejvíce hřešících cizinců za volantem, evidovaných odborem dopravy v poměru k ostatním domácím motoristům, má Vlašimsko, které je v rámci Středočeského kraje dokonce na prvním místě před Mladoboleslavskem.

Postihneme nejnebezpečnější přestupky, říká Ivan Langer

Praha/ Zavedení bodového systému nejdříve vedlo k prudkému poklesu počtu dopravních nehod i mrtvých na silnicích. Systém se zdál příliš přísným a politici volali po posunutí hranice k odebrání řidičského průkazu z dvanácti na osmnáct bodů. Pozitivní trend vydržel ale jen krátce. Poslanci tak zatím opravili nejabsurdnější nesmysly – například zrušili pokutování cyklisty, který při pádu zranil pouze sám sebe.
Počet nehod i mrtvých se zhruba po roce vrátil do „normálu“. A agresivita řidičů od té doby vytrvale stoupá.
„Jen od počátku roku vzrostl dvojnásobně počet řidičů, které jsme zadrželi s alkoholem za volantem,“ říká ředitel dopravní policie Martin Červíček. Proto policisté opět oprášili Kryštofy a plánují se i změny a zpřísnění bodového systému. Do konce května má expertní ministerská skupina a další odborníci vypracovat přesný návrh změn. A to tak, aby postihovaly zejména nebezpečné styly jízdy. Podle dosavadních návrhů by měl být tvrdší postih a více bodů především za jízdu bez připoutání či s dítětem bez sedačky, předjíždění na křižovatkách nebo bourání auta v koloně. Naopak za špatné parkování již body nebudou, jen pokuta.
„Chceme postihnout především ty nejnebezpečnější přestupky,“ říká ministr vnitra Ivan Langer. ⋌(pok)