Mezi nejběžnější zjištěné přestupky na přejezdech patří nerespektování výstražného světelného zařízení, přejíždění a přecházení přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem.
Ještě častější ovšem bývá nedodržování nejvyšší povolené rychlosti jízdy přes železniční přejezd i o desítky kilometrů za hodinu a nerespektování dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě.
„Minulý týden zjistili votičtí policisté při celokrajské dopravně bezpečnostní akci u nechráněného železničního přejezdu ve Voračicích dva přestupky, které řešili na místě blokovou pokutou,“ uvedla benešovská policejní mluvčí Zuzana Stránská.
Snahou Drážní inspekce (DICR), která má v rámci státního dozoru preventivní i represivní úlohu, je snížit počet nehod a mrtvých na železničních přejezdech alespoň na hranici údajů z roku 2002. Tehdy na přejezdech zemřelo 24 osob a jeden mrtvý připadal na deset střetnutí.
Zajímavé je, že téměř polovina (47 procent) všech nehod, se odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením a zahynula při nich polovina všech osob.
„Vzhledem k tomu, že těchto přejezdů je pouze čtvrtina z celkového počtu, to potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu,“ konstatoval mluvčí DICR Zdeněk Neusar.
Jen o málo menší počet střetů (44 procent) statistiky evidují na nechráněných přejezdech a devět procent připadá na přejezdy se světelnou signalizací i závorami. Tam, kde jsou dosud mechanické závory obsluhované drážními zaměstnanci, se vloni nestal žádný karambol.
Účastníci silničního provozu často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, kdy výstražná světla začnou blikat. První automobil většinou koleje přejede, jeho následovníci však již takové štěstí většinou nemívají. Řidiči se také pokoušejí přejet přejezd ihned po průjezdu vlaku i přes to, že červená výstražná světla stále blikají. Neuvědomují si, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak a vjedou přímo před něj.
„Vzhledem k vědomému porušování zákona ze strany účastníků silničního provozu je zřejmé, že instalace drahých zabezpečovacích zařízení na přejezdech nemůže vyřešit tragickou bilanci nehodovosti. Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinen zastavit.
Zatímco projetí křižovatky na červenou bez zranění je však poměrně časté, nerespektování výstrahy na přejezdu končí velmi často tragicky. Ani sebelepší automobil nemá šanci odolat nárazníkům velmi těžkého rozjetého vlaku. A strojvedoucí nemůže nehodě zabránit, neboť k úplnému zastavení vlakové soupravy je leckdy potřeba vzdálenosti až jeden kilometru. Právě z toho důvodu má vlak na přejezdu vždy přednost před automobilem,“ upozornil mluvčí DICR Zdeněk Neusar.
V regionu se letos dočká vyššího stupně zabezpečení několik železničních přejezdů na lokálních tratích. Jejich umístění včetně pravděpodobných termínů zprovoznění zveřejníme ve čtvrtek.

 

2006 celá ČR

290 střetnutí, zemřelo 42 osob a dalších 149 bylo zraněno. Ke zlepšení bezpečnostní situace na přejezdech nepřispělo ani zavedení bodového systému. Počet mrtvých oproti roku 2005 sice o 26% klesl, ale celkový počet nehod vzrostl o 5 % a počet zraněných dokonce o 48 %.

 

2007 celá ČR

258 střetnutím, zemřelo 30 osob a dalších 119 osob bylo zraněno. Počet nehod oproti roku 2006 sice klesl o 11 % a počet usmrcených osob dokonce o 33 %,, ale zatímco v předchozích dvou letech železnice nezavinila ani jednu nehodu, v roce 2007 se na vzniku nehody více či méně podílela minimálně ve čtyřech případech. Zdroj: Drážní inspekce ČR