Návštěvníci v turisticky zajímavém Posázaví i na Podblanicku mohou v privátech najít specifickou místní atmosféru a lidský přístup, které ubytování v hotelích postrádá. Je ale nutné počítat s tím, že zájemci o poskytování takové služby musí splnit určité podmínky.
Své zkušenosti s ubytováním na venkovské chalupě přibližuje její pronajímatel a poradce projektů v cestovním ruchu u Petr Zapletal.


Jaký typ objektu se hodí k ubytování v soukromí?
Výhodou je klasický venkovský dům na hezkém místě nebo chata u řeky. Je nutné počítat s tím, že je třeba mít alespoň minimální zázemí pro ubytované, především přijatelné sociální zařízení. Pokud v objektu zároveň bydlíte, je dobré mít oddělené vlastní prostory od prostor pro návštěvníky. To z důvodů zajištění soukromí jak vašeho, tak návštěvníků.


Kdo se může stát ubytovatelem?
To může být každý, kdo dosáhl věku 18 let a vlastní nebo má v pronájmu nemovitost, která poskytuje dostatečné zázemí. Ve druhém případě však potřebuje souhlas vlastníka s dalším pronajímáním.


Jací návštěvníci mají zájem o venkovské ubytování?
Na venkov přijíždějí rekreanti všech věkových kategorií a různorodých zájmů. Převažují rodiny s dětmi. Část návštěvníků představují zahraniční hosté z průmyslově vyspělých zemí, pro které je atraktivní hlavně zachovalá krajina. V posledních letech narůstá také počet tuzemských zájemců z velkých měst. Ti většinou pocházejí ze střední vrstvy.


Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými skupinami zájemců o ubytování v soukromí?
Rodiny s dětmi využijí často možnost vlastního vaření a příliš neutrácejí, poměrně dost času tráví na místě a vyžadují dostatek bezpečného prostoru pro děti. Ocení nabídku her a aktivit například v souvislosti s chovem domácího zvířectva. Často nakoupí místní produkty. Lidé středního věku jsou solventnější, vyžadují klid, dobré služby, kvalitní vybavení a přesné informace. Jsou aktivní a nezávislí, cestují po okolí. Často se stravují mimo dům s výjimkou snídaně. Jejich protikladem jsou studenti, kteří moc neutrácejí, občas rádi vymění svou práci za nocleh či jídlo. Jde o nenáročné zákazníky, kteří se spokojí téměř s čímkoliv, pokud je cena odpovídající.


Jak by měl zájemce o poskytování ubytování postupovat při hledání budoucích klientů?
Pokud má odpovídající ubytovací podmínky a vlastní živnostenské oprávnění, může například připevnit k silnici na plot tabulku typu „volné pokoje“. Ta je cílena na náhodné hosty, kteří právě projíždějí kolem. Nejúčinnějším a dnes dominantním nástrojem propagace je v současnosti internet a kvalitní, přehledná webová prezentace s fotografiemi. Vyplatí se rozhodně investovat do placené registrace na internetových vyhledávačích. Dohodu s cestovním kancelářemi nedoporučuji. Ty si účtují zcela neúměrnou provizi ve výši kolem třetiny ceny pronájmu a omezí prezentaci objektu jen na své vlastní webové stránky. To podstatně snižuje šanci objekt pronajmout a většinou také požadují exkluzivitu na sezónu, což ubytovatele omezuje v dalším pronajímání. Tuto spolupráci jsem jeden rok vyzkoušel a výsledky byly z hlediska finančního i obsazenosti tristní. Ve chvíli, kdy jsem začal fungovat samostatně, jen přes vlastní internetovou prezentaci, zlepšila se radikálně obsazenost i výnosy. Další cestou může být i jednoduchý leták, umístěný po dohodě v informačních centrech regionu. Určitě je dobré navázat spolupráci s místním informačním centrem.


Je možné se poskytováním těchto služeb uživit?
Spíše ne, protože se jedná o sezónní záležitost. Příjem z takové služby ale může být zásadním přilepšení k rodinnému rozpočtu nebo může doplňovat některé druhy příjmů, jako jsou například různé druhy důchodů. V kombinaci s jinou, například zemědělskou činností je ale možné se uživit. Téměř vždy je ale třeba počítat s nutnou počáteční investicí, která může být i poměrně vysoká.