Včetně vyjasňování toho, jaké jsou kolem letiště, spjatého s působením soukromých společností (a to především leteckých škol), majetkové vztahy. Kraji patří pozemky pod letištěm, jehož provozovatelem je město Bystřice – a správcem jeho příspěvková organizace s názvem Letiště Benešov.

Jen pár hodin před zahájením jednání zastupitelů upozornila středočeská tajemnice STAN Eva Maříková s tím, že to, co označila jako „kontroverzní investici“, nejsilnější opoziční hnutí v kraji odmítá.

Krajští radní navrhují zastupitelům podpořit projekt na zpevnění a osvětlení přistávacích drah, což by mělo výrazně zvýšit bezpečnost provozu. „Současná travnatá plocha je nevyhovující – a především za deštivého počasí může být i nebezpečná,“ vysvětlila hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Její stranický kolega radní pro oblast dopravy František Petrtýl upřesnil, že použity mají být zámkové zatravňovací zpevňovací rošty z plastu, které se již osvědčily na jiných letištích podobného charakteru. Kraj by měl zaplatit 21,28 milionu korun včetně DPH. Další půlmilion by pak měly společně uhradit společnosti Letiště Benešov, F-AIR a BEMO-AIR.

Právě proti těmto číslům se polici STAN ohrazují. „Nerozumíme tomu, proč kraj masivně investuje do provozu letiště, ze kterého nemá ani korunu,“ durdí se předseda klubu zastupitelů za STAN Věslav Michalik. „Výnosy soukromých společností, které letiště využívají, dosahují mnoha desítek milionů korun – jejich podíl na investici do zkvalitnění letištní plochy je však v poměru ke krajské investici zanedbatelný,“ odmítá Michalik návrh předložený radními.

Takové zacházení s penězi daňových poplatníků považuje za nepřijatelné, jestliže smlouva s provozovatelem, jemuž kraj pozemky již v minulosti bezplatně půjčil, mu nezaručuje žádný výnos z provozu. „Výnosy soukromých společností, které letiště využívají, dosahují proti tomu mnoha desítek milionů korun; jejich podíl na investici do zkvalitnění letištní plochy je však v poměru ke krajské investici absolutně zanedbatelný,“ odmítá Michalik návrh radních, který označuje jako „záměr hejtmanky Jermanové“.

Potřebnost investice sice nezpochybňuje – jeho pohled je však jednoznačný: nejde o veřejně prospěšnou instituci, kterou by měl kraj financovat z výnosů daní, ale o čistě komerční podnik. „Investice do letiště by se správně měla zaplatit z letištních poplatků vybíraných od uživatelů – ty jsou zde ale v porovnání s ostatními letišti tohoto typu velmi nízké,“ namítá šéf zastupitelů STAN s odkazem na porovnání poplatků benešovského letiště s ceníky z pražských Letňan, Havlíčkova Brodu nebo Vysokého Mýta.

Přikyvuje i další zastupitel za STAN a člen kontrolního výboru krajského zastupitelstva Martin Macháček: i on návrh radních odmítá; podle něj by fakticky znamenal „dvacetimilionový dar několika soukromým a ziskovým leteckým školám“.

Benešovské letiště je velmi hojně využíváno. Loni zaznamenalo více než 63 tisíc vzletů a přistání – což znamená, že je nejfrekventovanějším sportovním letištěm v republice.