Stovky řidičů z povolání si na poslední chvíli zařizovaly prodloužení osvědčení profesní způsobilosti, bez něhož nemohou s nákladními auty vyjet na silnici. Novela zákona, jež začala platit dnes, zpřísnila a hlavně zdražila podmínky pro jejich vydávání.
Uchazeči o profesní průkazy, jejichž řady rozšířili, až na výjimky, řidiči jezdící s nákladními vozidly s hmotností nad 3,5 tuny musejí absolvovat placené školení v délce 280 hodin a zkoušku. Držitelé požadující prodloužení zasednou do lavic na 140 hodin přednášek.
„Znám jen platný zákon, víc toho na stole nemám. Vyhláška není a tím pádem ani metodický pokyn, podle něhož by se úřednice u přepážek řídily,“ uvedl včera pracovník radnice, jenž si nepřál zveřejnit funkci a jméno.
„Podle napůl neoficiálních pokynů máme žadatele, pokud to půjde, odkazovat na pozdější dobu, až se spustí centrální výroba nových průkazů,“ dodal úředník.
Odbory dopravy do té doby budou fungovat v provizoriu, přestože se na úpravě legislativy podle směrnic Evropské unie začalo na ministerstvu dopravy pracovat už před pěti lety. Podle novely si současní držitelé musí staré doklady vyměnit, což pro ně znamená tři cesty na úřad. Nejdříve pro formulář, pak s vyplněnou žádostí a fotkou pro dočasný průkaz a nakonec pro definitivní evropský plastový průkaz. „A lidi se budou mračit na nás,“ povzdechl si úředník.
Zákon také už nenařizuje přísnější podmínky pro řidiče vozidel s právem přednostní jízdy. Takže odbornou způsobilost si už nebudou zdokonalovat hasiči, republikoví policisté, řidiči sanitek, celníci, vojáci a zaměstnanci ministerstev jezdící se zapnutými majáky i sirénou.
Jen strážníci obecních policií na přezkoušení i nadále musí. Na ně zákonodárci pozapomněli.