Firmy nestíhají, pokud plánujete, že si necháte nainstalovat v brzké době klimatizaci, pak musíte podle expertů z oboru počítat s tím, že je před vámi fronta lidí. Své o tom ví třeba Pavel Klabík ze společnosti Sechap, která se klimatizacemi zabývá.

Montáže klimatizací pracovníky ještě nějakou dobu čekají, naznačil. „Máme to nasmlouvané téměř do října,“ odpověděl na otázku, jaký je v současné době zájem o klimatizace navzdory faktu, že se blíží konec léta.

Boom klimatizací ale není otázkou letošního roku – zvyšující se zájem pozoruje již nějakou dobu. „Už před třemi roky, jak začala velká vedra, lidé zjistili, že si musejí nechat klimatizaci montovat trochu dopředu, protože v sezoně to všem najednou nainstalovat nejde,“ řekl.

Společně s velkým zájmem o klimatizace registruje také více požadavků na servis. Každému zákazníkovi navíc vysvětluje, že to je potřebná věc. „Pokud klimatizace není pravidelně servisovaná, tak v extrému může dojít k velké zátěži a poruchám. Základem je pravidelně před sezonou servisovat,“ podotkl.

Klimatizacemi se zabývá také firma Štorc. „Poptávka je všeobecně větší. Myslím si ale, že lidé v druhé půli srpna už trochu rezignovali. Tuší, že jsou firmy vytížené,“ vysvětlil.

Vzpomněl na léto před zhruba třemi roky, kdy bylo vedro podobně extrémní. „Na to nebyl nikdo připravený, ani dodavatelé klimatizací, už v červnu pomalu neměli co dodávat, vše bylo vyprodané,“ řekl.

Podle něj lidé mají dnes vyšší nároky na komfort svého prostředí, proto mají o klimatizaci zájem; zároveň ale podotýká, že to dnes již není přístroj pouze na chlazení. „Dnes je 99 procent jednotek multifunkčními zařízení, které se dají využít celý rok, kdy si tím můžete na podzim nebo v zimě přitopit, je to tepelné čerpadlo,“ řekl.

Podle Leoše Filipa z Autoservisu Filip lidé řeší také klimatizaci v autě. „Zájem o servis klimatizace je, ještě máme dobu dovolených, to se klimatizace řeší po celé léto,“ podělil se o svoji zkušenost z praxe. Lidé za ním jezdí, když potřebují vyřešit chladící médium, případně jednotlivé komponenty, když nefungují, jak mají. „Zájem je také o dezinfekci klimatizace, jinak může začít zapáchat. Přijíždějí i teď na konci srpna, aby věnovali klimatizaci péči,“ řekl.

Opačnou zkušenost má ale Jiří Vosátka z Autoservisu Benešov. „Lidé často jezdí kvůli klimatizaci až před létem, nejvíce práce je v květnu, červnu, teď na podzim přijede minimum řidičů. Jen občas dorazí jedno auto za týden, že by chtěl někdo zkontrolovat klimatizaci,“ vysvětlil.

Lékaři však doporučují opatrnost, co se týká velkých rozdílů teplot. Přijít z rozpálené ulice do vychlazené místnosti může být příjemné, ale pro organismus to může být šok – stejně tak opačně, když z vychlazených prostor najednou vejdete do ulice, kde venkovní teplota připomíná peklo.

Varovala před tím Petra Effenbergerová, mluvčí středočeských záchranářů. „Důležité je, zejména pro kardiaky, vyvarovat se rychlým přechodům z horka do zimy a ze zimy do tepla – např. z klimatizovaných místností ven na ulici,“ poznamenala.

Jak dodala Petra Effenbergerová, teplotní rozdíl mezi klimatizovaným prostorem a venkovní teplotou by neměl přesáhnout deset stupňů Celsia.