“Řetězové provádění má u nás velkou tradici. Dozajista je to jeden z nejlepších projektů, kterých se jako škola účastníme,” řekl ředitel základní školy ve Vrchotových Janovicích, Bohumír Hašek.

Šestidenní akce se účastní všechny děti z pátých a osmých tříd. Žáci se naučí vystupovat před lidmi. Po absolvování průvodcovství také zvládají lépe rétoriku a historii. “Naučí se vyjadřovat. A co si myslím, že je velice důležité, znají zdejší historii,” dodal ředitel školy s tím, že jako kompenzaci za to, že na zámku děti provádějí i o víkendu, dává žákům v pondělí ředitelské volno.

Všichni žáci pátých a osmých tříd začínají na zámku v úterý 15. května v 8 hodin. Celý úterní den mají na to, aby se naučili jim přidělené informace. Děti se předem domluví, v jaké části zámku by chtěly provádět, následně dostanou text o minimálně jednom odstavci až o dvou stránkách. Celé úterý pak text nacvičují a učí se nazpaměť. Učitelky, které jsou na zámku s nimi, je během dne zkouší, na závěr je vyzkouší sama zámecká kastelánka, Ludmila Fiedlerová.

Dětem se ale ve všem vychází vstříc. S každým se pracuje individuálně. Nikdy se, podle slov dozorujících učitelek, nestalo, že by někdo chtěl ze zámku odejít, protože by průvodcovství nezvládal. “První den je hodně náročný. Unaveni jsme všichni. Další den ráno, ve středu, si ale děti už všechno pamatují. Mají ještě hodinu na zopakování textu, hned od 9 hodin už začíná prohlídka zámkem,” řekla učitelka z vrchotojanovické školy, Jana Vlachová.

Každý malý průvodce má na starost jednu místnost, nebo část exponátů. Prohlídky se pak konají každý den, od středy do neděle, od 9 do 17 hodin, přičemž jedna trvá pouze půl hodiny, oproti klasické hodinové. To ale znamená, že musí žáčci provést mnohem více skupin, než je tomu v případě dospělých průvodců. “Pro děti je nejtěžší provádět své vrstevníky. Najednou zjistí, že není dobré, když jim někdo povídání narušuje svým hovořením. Naopak vděčné jsou prohlídky se seniory. Důchodci naše děti vždy chválí, a na žácích je vidět, že najednou získají ke staršímu člověku jiný vztah,” dodala další učitelka z vrchotojanovické školy, Yvona Kohoutová, která dozoruje v rámci projektu skoro od samého počátku.

Na řetězové provádění se chystají coby návštěvníci nejen senioři, ale také děti z blízkých školek, a samozřejmě rodiny dotčených žáků. Široká veřejnost ale nemusí smutnit, stále je mnoho volných termínů, během kterých žáci zájemce zámkem provedou. “Ve středu máme zatím obsazené termíny od 12 a od 14 hodin. Ve čtvrtek máme volno celé odpoledne, v pátek je obsazena devátá hodina ráno. V sobotu mohou zájemci přijít také už jedině odpoledne. Neděle je volná celá,” podotkla pracovnice vrchotojanovického zámku.

Odměnou pro žáky, kteří se projektu zúčastní, není finanční ohodnocení jako v případě brigády. Děti sice nechodí do školy, naopak v zámku se ale mnohdy naučí to, co by v lavicích nezvládly. Získají také nové kamarády či utuží kolektiv. Hlavní odměnou pro ně je ale přespání na zámku, které se koná vždy v sobotu. Před tím má pro děti kastelánka připravenou ještě speciální prohlídku zámeckými prostory, do kterých se jiní návštěvníci nedostanou.

Na přespání v zámku se těší mnoho žáku, a to nejen ti, kteří již projekt zažili na vlastní kůži. “Při prohlídce budu poprvé, ale moc se těším, protože tam bude určitě sranda. Taky se těším na to, až budeme na zámku přespávat, a že budeme mít při prohlídce hezké kostýmy,” řekla žačka Ema Sochůrková z 5. třídy. Její spolužačka Veronika Dvořáková se těší také na přespání, což dokazuje, že je to pro děti největší odměna. “Provádět zámkem budu také poprvé, už se na to ale nemohu dočkat. Těším se jak na přespání, tak hlavně na to, že budeme několik dní v zámku trávit čas. Asi se budu trochu stydět, ale myslím, že to zvládnu,” dodala na závěr.

Strach nakonec ze všech opadne, a někteří žáci se na zámek vracejí i po absolvování základní školy. Učitelky, které se řetězového provádění účastní, vědí o deseti, již dospělých, “dětech”, které se průvodcovství věnují i nyní, v rámci své profese.