Její pedagogický sbor se připojil k výstražné stávce, která má ukázat na nesouhlas s navrhovanou změnou v jejich odměňování.
Ministr školství Josef Dobeš chce zrušit nárokovost platových stupňů a postupů. Jinými slovy. O výši platu už nebude rozhodovat praxe, ale pouze rozhodnutí ředitele daného vzdělávacího ústavu.
„Ještě do loňského roku existovala platová dvanáctistupňová tabulka, do které se pedagogové zařazovali podle dosaženého vzdělání a praxe. Od letošního roku už je těch stupňů pouze pět. A i ty chce pan ministr od příštího roku zrušit. A to se nám nelíbí,” uvedla Jana Stiborová, předsedkyně základní organizace odborového svazu při MŠ a ZŠ Sázava.
Učitelé se obávají nejen toho, že by platy mohly přestat být odměnou za odvedenou práci, ale něčím jiným. A také toho, že by mohlo dojít k situaci, kdy škola nebude mít tolik finančních prostředků na platy, jako tomu bylo doposud.
„Díky platovým tabulkám měla škola určitý obnos peněz. Ale když se zruší, a ředitelé budou peníze rozdělovat podle vlastního uvážení, může se stát, že školy o ně přijdou,” vysvětlila Ctiborová a dodala, že tento způsob odměňování může mezi kolegy, nebo pedagogický sbor versus ředitel dělat zlou krev.
Ministr školství v televizi uvedl, že stávkující pedagogové jeho slova nepochopili správně. Prý chtěl pouze dát prostor ředitelům, aby mohli ocenit mladé pedagogy tím, že je posunou do vyššího platové stupně. Starším kolegům by ale platy snižované nebyly.
„Kdyby to bylo opravdu tak, jak pan ministr řekl, jde to přeci udělat jinak. Ředitelé mají možnost dát mladým kolegům odměny, osobní ohodnocení,” míní Ctiborová.
Proto si myslí, že slova Josefa Dobeše byly pouhou reakcí na obavu před hrozící stávkou. Nikoliv prvotní a hlavní smysl navrhované změny.
Jan
II. stupeň, ZŠ Sázava
Jasně, že jsem byl rád. Kdo by nebyl. Ráno jsem si půl hodiny přispal a tu druhou půlhodinku jsem se v klidu nasnídal a oblékl. Ne v poklusu, jako to dělám jindy.
Václav
II. stupeň, ZŠ Sázava
No to je úplně jasné, že jsem byl rád. A tu hodinu navíc jsem využil stejně jako Honza. Mohl jsem spát až do rozednění a potom se v klidu nasnídat, sbalit si svačinu a tak.
Michal
II. stupeň, ZŠ Sázava
Neznám nikoho, kdo by řekl, že je mu jedno, jestli jde do školy už od osmi nebo až od devíti. A jak jsem tu hodinu navíc využil? Spal jsem a pak se koukal na televizi.
Jakub
II. stupeň, ZŠ Sázava
Dobré to bylo. Kdyby jsme měli školu takhle od devíti častěji, vůbec by mi to nevadilo. Já jsem celou tu hodinu navíc prospal. A klidně bych spal ještě dál.
Adéla
II. stupeň, ZŠ Sázava
Určitě mě to potěšilo. Mít o hodinu kratší vyučování je vždycky příjemné. Byla jsem u kamarádky, kde jsme se malovaly, česaly, aby nám to ve škole slušelo.