Tam od každého mimobenešovského občana vyinkasují za jednu pneumatiku neuvěřitelných šedesát korun.

Benešáci jsou na tom ve sběrném dvoře lépe. Ti mohou jednou ročně odložit úplné obutí svého plechového miláčka zcela bezplatně.

„V první řadě, každý pneuservis by měl staré pneumatiky zpětně odebírat. Ale takhle to bohužel nefunguje, takže to lidé vozí k nám,” uvedl Bohumil Rataj, ředitel Technických služeb Benešov a pokračoval. „Benešáci neplatí, protože nám město na provoz sběrného dvora přispívá. Cizinci si to tudíž musí zaplatit,” vysvětlil Rataj s tím, že vybrané peníze TS používají na drcení těchto starých pneumatik a odvoz hmoty k dalšímu zpracování.

Daleko příznivější ceny čekají na lidi, kteří zamíří do sběrného dvora v Trhovém Štěpánově. Firmě Ekoso, podle slov Věry Kupsové, která obsluhuje váhu, zaplatí zákazníci za malé pneumatiky 1728 korun za tunu, tedy zhruba dvacet korun za jednu pneumatiku a za tisíc kilogramů velkých pneumatik pak 2388 korun.

Kam by lidé vyrazili zbytečně, je sběrný dvůr firmy Compag ve Voticích. Tam tento druh odpadu vůbec nevybírají.

„Vybírali jsme je do té doby, co se dělali nové vany z nepropustných fólií na skládku. Tam se daly staré pneumatiky dobře využít. Teď už pro ně nemáme žádné využití,” vysvětlila Drahomíra Fulínová, odpadový hospodář Compag Votice. Nyní je prý berou maximálně od občanů Votic, za které likvidaci platí město.

Ceny, za které můžete odevzdat nepotřebné pneumatiky, se na Benešovsku liší. Zatímco v benešovském sběrném dvoře zaplatí mimobenešovský občan šedesát korun za jednu pneumatiku, v Trhovém Štěpánově je to o zhruba dvě třetiny méně.

Úplně nejlepší je odvézt gumy do některého z pneuservisů. I když i tam se sumy za likvidaci mění. Ale jen minimálně.

„U nás vybíráme za likvidaci pětadvacet korun za kolo. Ale to pouze v případě, že si u nás nekoupíte nové. Jinak je to zdarma,” uvedl Petr Vrkoslav z týneckého pneuservisu.

Podobně jsou na tom i další pneuservisy. I oni si neúčtují žádný poplatek za likvidaci, pokud si u nich necháte pneumatiky přezout.

„Jestliže k nám přivezete pneumatiky jen tak, zaplatíte dvacet korun za kolo. Ale jako zákazník pneuservisu nic,” sdělila ochotně žena natelefonu petroupimského Pneuservisu Stěhule.

Třetím a zároveň nejlevnějším je ContiTrade Services v Benešově. Tam může přijet řidič na výměnu pneumatik a za likvidaci nezaplatí nic, stejně, jako když je tam přiveze pouze k likvidaci.

„My si ani nic účtovat nemůžeme. To bychom museli mít živnost na nakládání s nebezpečným odpadem.,” vysvětlil vedoucí provozovny Martin Hruška.
Uvedl, že staré pneumatiky používají některé velké cementárny či elektrárny. Jako palivo.

„Mají velkou výhřevnost a současné fabriky disponují už tak kvalitními filtry, že je mohou beztrestně pálit,” dodal Hruška.

Jeho slova potvrdil i Ivo Kropáček z Hnutí Duha.

„Ano, pneumatiky se jako alternativní palivo používají. Jestli mají firmy kvalitní filtry, tím si nejsem zcela jist. Podle mne to budou standardní technologie. V každém případě nebudou takové, jako ve spalovnách sběrného odpadu,” uvedl Kropáček s tím, že na jeden druh odpadu to jistě stačí.

Za obyvatele Benešova či Votic zaplatí odložení nepotřebných pneumatik do sběrného dvoru město. Ostatní si to musí zaplatit sami.