Dopravní terminál město otevřelo do zkušebního provozu v pátek. Kvůli koronavirovým opatřením jen komorním způsobem. Termín zprovoznění byl zvolen kvůli změně jízdního řádu. Ta přijde v noci na neděli 13. prosince. Od nedělního rána se tak autobusy začnou řadit na nových stanovištích a odvezou první cestující. „Jsem rád, že je tak náročná a dlouhodobá stavba téměř u konce,“ uvedl starosta města Jaroslav Hlavnička a poděkoval za trpělivost obyvatelům města i řidičům.

V prostorném terminálu může najednou zastavit až sedmnáct autobusů. Ty pro nastupování a vystupování zajedou čelem až pod střechou nástupiště. Při odjezdu však budou muset z místa vycouvat. „Pokud bychom chtěli zachovat průjezd autobusů, jako to bylo na starém nádraží, požadovaný počet stání by se sem nevešel,“ poznamenala Alena Pokorná, vedoucí Odboru investic Městského úřadu Benešov.

Zařízení je v majetku města, které ho pronajímá ČSAD Benešov, jež zase za úplatu umožňuje využívat místo dalším dopravcům. Ti zastaví pod střechou, jejíž podhledy tvoří perforované zkorodované plechy, které nešpiní.

Právě rez není v tomto případě nedostatek, nýbrž přednost. „Tato ocel se nemusí ošetřovat nátěrovými hmotami. Vlhkost vytvoří vrstvičkou koroze, která již dále nepokračuje. Konstrukce tak postupně získá jednotnou rezavě hnědou barvu,“ doplnila Pokorná.

Terminál Benešov zahrnuje vedle hlavní budovy i zastřešená nástupiště a podchod k vlakovým nástupištím. Zajímavostí je, že jeden z ocelových sloupů přístřešku nástupiště je přímo nad tubusem podchodu. Ten sice nyní končí na třetím nástupišti vlakového nádraží, ale v budoucnu by mohl pěší i odvádět za nádraží blíž ke konopišťskému parku.

Čekárnu v hlavní budově doplňují dřevěné kostky jako sedačky pro cestující a dalších 30 tisíc kostek malých přilepených na stěnách. Hlavní objekt terminálu má i bufet a bezbariérové toalety. V chodbě jsou dvě oddělené pokladny pro autobusy a vlaky.

Orientaci cestujících zlepšuje informační systém využitelný i nevidomými a rozhlas. Bezpečnost zase kamerový systém. Před vchodem do hlavní budovy najdou cestující infokiosek s připojením na internet, který jim umožní vyhledávání informací na www.idos.cz a automat na jízdenky. Své místo tam budou mít i dispečeři ČSAD.

„Prostor pro občerstvení je plně vybaven, ale vzhledem k situaci s uzavřením restauračních zařízení se zatím nepodařilo najít nájemce,“ upozornila vedoucí odboru investic s tím, že v interiéru přibude ještě zatahovací stěna, které oddělí prostor občerstvení od čekárny.

Dominantou celého terminálu je zastřešené nástupiště, které tvoří ocelová konstrukce s osvětlením a podhledy. Je vybaveno mobiliářem v podobě laviček, odpadkových košů a vitrín s jízdními řády. Společnost Terminál Benešov, kterou tvoří sdružení firem Metrostav a Imos Brno, dokončila stavbu měsíc a půl před termínem. Její cena byla 195 milionů korun.