VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spoluvinu na nehodě vlaků nesou čtyři železničáři

ČERČANY - Podobná tragédie osobního vlaku se stala před téměř dvaceti lety u Hostivaře

18.7.2007
SDÍLEJ:

Vrak vlaku v ČerčanechFoto: Ladislav Jerie

Sobotní železniční nehoda, kdy rychlík z Prahy narazil ve stanici v 10.09 do pantografové soupravy stojící na služebně první koleji, se stala souhrou nepozornosti tří dopravních zaměstnanců stanice a strojvedoucího lokomotivy zmíněného rychlíku. Podíl na události měly i ne zcela standardní podmínky pro bezpečný provoz vlaků.


V sobotu chyboval především výpravčí
V Čerčanech sloužili dva zkušení výpravčí, kteří mají ve funkci za sebou desítky let práce u železnice. Takzvaný vnitřní (slangově černý), který má na starosti přípravu vlakové cesty pro vlaky a ve spolupráci s okolními stanicemi řídí jejich sled, a vnější (slangově červený), jenž zodpovídá za volnost kolejí pro zamýšlené jízdy vlaků a který jim výpravkou dává po splnění dalších podmínek souhlas k odjezdu. Volnost koleje při přípravě vlakové cesty se ve stanici s elektromechanickým zabezpečovacím zařízením bez kolejových obvodů signalizujících jejich obsazení zjišťuje pohledem v ose koleje, případně pochůzkou. Před kritickým okamžikem požádal výpravčí vnitřní služby kolegu „červeného“, aby převzal za něj službu.


Provoz komplikovaly ze dvou stran výluky
Ke stanici se od Senohrab po nesprávné koleji blížil zpožděný rychlík R 633. Traťová kolej určená při běžném pravostranném provozu pro jeho jízdu byla kvůli betonování patek pro nové sloupy trolejového vedení vyloučená. Zaskakující výpravčí sice pro rychlík pohledem zjistil volnost vlakové cesty, ale ve stresu si zafixoval, že pantografová souprava stojí na služebně třetí (laicky čtvrtá od budovy) koleji, takže signalistům nařídil připravit vlakovou cestu pro vjezd rychlíku z 2. traťové (nesprávné) koleje na služebně první hlavní (laicky třetí) kolej a jeho odjezd z téže koleje do Benešova. Ta však byla obsazená prázdnou soupravou od ukončeného osobního vlaku z Prahy, jejíž přední část měla později po skončení napěťové výluky ve stanici Benešov pokračovat od cílové stanice. Zadní část se měla po přestupu cestujících z náhradního motorového vlaku od Benešova vracet zpět do Prahy.
Protože zabezpečovací zařízení a řídící přístroj v dopravní kanceláři i přístroje na stavědlech pocházející z poloviny minulého století, nejsou vybavené kontrolními mechanismy pro standardní přípravu vlakové cesty z nesprávné koleje, odehrávala se komunikace částečně telefonicky.


Na chybu měli signalisté upozornit
Na omyl měli výpravčího upozornit oba signalisté. Ten, který na stavědle č.2 přestavoval výměny pro vjezd rychlíku, i druhý, jenž na jižní straně nádraží připravoval výhybky pro odjezd. Oba mají takzvanou spoluodpovědnost za volnost vlakové cesty, i když zrovna drážní vozidla stojí mimo jejich obvod. O obsazení a volnosti všech dopravních kolejí se vede písemná dokumentace s časovými údaji.


Strojvedoucí na koleji soupravu neviděl
Strojvedoucímu rychlíku jedoucího ze Senohrab po nesprávné koleji, která nemá samostatné světelné návěstidlo, byl vjezd do stanice umožněn na takzvanou přivolávací návěst (slangově přivolávačka), což je bílé kmitající světlo na stožáru hlavního návěstidla u správné koleje. Ovládání „přivolávačky“ je mimo kontrolu zabezpečovacího zařízení. Výpravčí stiskne příslušné ovládací tlačítko a signalista ovládaní „přivolávačky“ převezme rovněž stisknutím tlačítka na stavědlovém přístroji. V té chvíli výpravčí ještě strojvedoucímu vysílačkou potvrdil, že může jet, protože na odjezdu do Benešova má také „volno“.
Rozhledové poměry při vjezdu vlaku do Čerčan od Pyšelky jsou takové, že kolejiště ve stanici zakrývá objekt mlýna, hala lokomotivního depa a do poslední chvíle samotné věžové stavědlo. Vlak mohl jet maximálně rychlostí 40 km/h, což strojvedoucí dodržel. Jel ještě pomaleji. Měl ale také za povinnost zastavit před stojícími vozidly nebo jinou překážkou, což se mu nepovedlo. Míru jeho zavinění posuzuje Drážní inspekce, která musí zjistit, zda a kdy mohl pantografovou soupravu spatřit a v kterém okamžiku začal brzdit

Tragédie u Hostivaře

V dubnu 1988 narazil osobní vlak mezi žst. Praha Hostivař a odbočkou Záběhlice do zadní části nákladního vlaku. Na místě zemřela ve zdemolovaném prvním voze pantografové jednotky postarší žena a mladý kuchař. Několik dalších cestujících a dva železničáři utrpěli těžká zranění s doživotními následky. Ve stanici bylo tehdy vypnuté elektromechanické zabezpečovací zařízení. Mladá výpravčí nařídila telefonicky připravit vlakovou cestu pro nákladní vlak do Malešic, ale signalista rozuměl do Vršovic. Vlak vjel na trať, kde u odbočky Záběhlice zastavil. Na stejnou traťovou kolej vzápětí odjel ranní osobní vlak, jenž v plné rychlosti do nákladu narazil.

18.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 900 Kč Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště Votice, Požadujeme-příjemné vystupování,samostatnost,spolehlivost, flexibilita,potravinářský průkaz, základní znalost na PC. Nabízíme-dlouhodobou perspektivu v prosperující společnosti,možnost profesního růstu ,vstupní zaškolení,nevyučené v oboru zaučíme, přátelský kolektiv,nástup možný ihned. Náplň práce - příprava zboží k prodeji,prodej a nabídka zboží,obsluha zákazníků,spolupráce s vedením prodejny. Stravenky 70 Kč, bonusy. První kontakt telefonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Zeman maso - uzeniny, a.s., votice, Táborská, č.p. 935, 259 01 Votice. Informace: Kateřina Housková, +420 703 478 182. Marketing, média a tisk - Marketing, média a tisk Marketingový specialista 20 000 Kč Specialisté v oblasti marketingu MARKETING ASSISTANT. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště Městečko, NÁPLŇ PRÁCE:, - Zodpovědnost za řízení svěřeného projektu, toku informací a za řádné a včasné předání kvalitních podkladů,, - Zajištění operativních úkolů oddělení,, - Přehled nad marketingovým plánem a plněním marketingových aktivit,, - Podpora při realizaci marketingových projektů,, - Komunikace s marketingovými odděleními obchodních center, , - Spolupráce při prezentaci značky na eventech i příp. organizační zajištění akcí (vlastní akce, tiskové konference, veletrhy, spoluúčast na partnerských akcí, prezentace v obchodních centrech), zajištění výstupů z akcí (fotografie, články, atd.),, - Spolupráce s dodavateli,, - Administrace webových stránek,, - Správa věrnostního programu, komunikace se zákazníkem, infolinka,, - Copywrighting, korektury, kontroly obsahu,, POŽADUJEME:, - Pečlivost a spolehlivost, systematičnost, samostatnost, , - Reprezentativní a příjemné vystupování, komunikační a prezentační dovednosti, , - Znalost MS Office (Excel, PowerPoint), výhodou znalost grafického programu (Photoshop, Indesign), - Angličtina na dobré úrovni (slovem i písmem, aktivní komunikace), němčina výhodou, , - Řidičský průkaz B, , - Nástup dle dohody. , NABÍZÍME:, - Pracovní místo v klidném prostředí Městečko - Čerčany Nespeky (okres Benešov), , - "Cool Brand" a příjemné pracovní prostředí, , - Možnost vlastního profesního růstu, , - Sleva na firemní výrobky, , - Zajímavé platové ohodnocen. První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Lp komfort s.r.o. - bushman městečko, Mračská, č.p. 75, 257 22 Čerčany. Informace: Simona Šťastková, +420 777 702 010. Výroba - Výroba Strojírenští technici 13 700 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13700 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště Votice, Hledáme šikovné uchazeče na pozici Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování. , Požadujeme:pracovitost a zodpovědnost - vyučení v potravinářství výhodou- potravinářský průkaz výhodou, Nabízíme: stabilní zaměstnání na HPP,možnost kariérního růstu,Příspěvek na stravování, zaměstnanecké benefity, bonusy/prémie. Kontaktovat telefonicky nebo emailem, nebo osobně na adrese Benešov, Křižíkova 2158 od 9-14 hod.. Pracoviště: Penkart s.r.o. votice - mokate czech,s.r.o., 259 01 Votice. Informace: Zuzana Laurichová, +420 732 337 762. Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci elektronických zařízení Montážní dělníci elektronických zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 25. Poznámka: Pracoviště Benešov, Zajišťujeme svozovou dopravu a ubytování pro zaměstnance, 3 směnný provoz. První kontakt telefonicky 8-16 hodin.. Pracoviště: Vm solution cz s.r.o. - benešov, Jana Nohy, č.p. 2048, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Jiří Horský, +420 777 004 446.

Ilustrační foto.

Rady do zahrady: péče o skalku a muškáty, výsadba česneku a ovocných stromů

Ilustrační foto.

Napadení záchranářů není vzácné. Útočníci je někdy i pokousají

Jak jsme se změnili: Češi, Moravané a Slezané 1918-2018

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Žijeme skoro o tři desítky let delší životy. Je nás o šest set tisíc víc. Ale rozvádíme se šestadvacetkrát častěji než za první republiky.

Rvačka před bowlingem a velká oprava lipenského expresu: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 22. října 2018.

Ustavující schůze zastupitelstev posunou, soud musí projednat protesty

Benešovsko – Na poslední chvíli, tedy v pátek 19. října, podal zatím blíže neupřesněný člověk na středočeský Krajský soud v Praze protest proti výsledkům komunálních voleb v Benešově.

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na hokejového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT