VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spoluvinu na nehodě vlaků nesou čtyři železničáři

ČERČANY - Podobná tragédie osobního vlaku se stala před téměř dvaceti lety u Hostivaře

18.7.2007
SDÍLEJ:

Vrak vlaku v ČerčanechFoto: Ladislav Jerie

Sobotní železniční nehoda, kdy rychlík z Prahy narazil ve stanici v 10.09 do pantografové soupravy stojící na služebně první koleji, se stala souhrou nepozornosti tří dopravních zaměstnanců stanice a strojvedoucího lokomotivy zmíněného rychlíku. Podíl na události měly i ne zcela standardní podmínky pro bezpečný provoz vlaků.


V sobotu chyboval především výpravčí
V Čerčanech sloužili dva zkušení výpravčí, kteří mají ve funkci za sebou desítky let práce u železnice. Takzvaný vnitřní (slangově černý), který má na starosti přípravu vlakové cesty pro vlaky a ve spolupráci s okolními stanicemi řídí jejich sled, a vnější (slangově červený), jenž zodpovídá za volnost kolejí pro zamýšlené jízdy vlaků a který jim výpravkou dává po splnění dalších podmínek souhlas k odjezdu. Volnost koleje při přípravě vlakové cesty se ve stanici s elektromechanickým zabezpečovacím zařízením bez kolejových obvodů signalizujících jejich obsazení zjišťuje pohledem v ose koleje, případně pochůzkou. Před kritickým okamžikem požádal výpravčí vnitřní služby kolegu „červeného“, aby převzal za něj službu.


Provoz komplikovaly ze dvou stran výluky
Ke stanici se od Senohrab po nesprávné koleji blížil zpožděný rychlík R 633. Traťová kolej určená při běžném pravostranném provozu pro jeho jízdu byla kvůli betonování patek pro nové sloupy trolejového vedení vyloučená. Zaskakující výpravčí sice pro rychlík pohledem zjistil volnost vlakové cesty, ale ve stresu si zafixoval, že pantografová souprava stojí na služebně třetí (laicky čtvrtá od budovy) koleji, takže signalistům nařídil připravit vlakovou cestu pro vjezd rychlíku z 2. traťové (nesprávné) koleje na služebně první hlavní (laicky třetí) kolej a jeho odjezd z téže koleje do Benešova. Ta však byla obsazená prázdnou soupravou od ukončeného osobního vlaku z Prahy, jejíž přední část měla později po skončení napěťové výluky ve stanici Benešov pokračovat od cílové stanice. Zadní část se měla po přestupu cestujících z náhradního motorového vlaku od Benešova vracet zpět do Prahy.
Protože zabezpečovací zařízení a řídící přístroj v dopravní kanceláři i přístroje na stavědlech pocházející z poloviny minulého století, nejsou vybavené kontrolními mechanismy pro standardní přípravu vlakové cesty z nesprávné koleje, odehrávala se komunikace částečně telefonicky.


Na chybu měli signalisté upozornit
Na omyl měli výpravčího upozornit oba signalisté. Ten, který na stavědle č.2 přestavoval výměny pro vjezd rychlíku, i druhý, jenž na jižní straně nádraží připravoval výhybky pro odjezd. Oba mají takzvanou spoluodpovědnost za volnost vlakové cesty, i když zrovna drážní vozidla stojí mimo jejich obvod. O obsazení a volnosti všech dopravních kolejí se vede písemná dokumentace s časovými údaji.


Strojvedoucí na koleji soupravu neviděl
Strojvedoucímu rychlíku jedoucího ze Senohrab po nesprávné koleji, která nemá samostatné světelné návěstidlo, byl vjezd do stanice umožněn na takzvanou přivolávací návěst (slangově přivolávačka), což je bílé kmitající světlo na stožáru hlavního návěstidla u správné koleje. Ovládání „přivolávačky“ je mimo kontrolu zabezpečovacího zařízení. Výpravčí stiskne příslušné ovládací tlačítko a signalista ovládaní „přivolávačky“ převezme rovněž stisknutím tlačítka na stavědlovém přístroji. V té chvíli výpravčí ještě strojvedoucímu vysílačkou potvrdil, že může jet, protože na odjezdu do Benešova má také „volno“.
Rozhledové poměry při vjezdu vlaku do Čerčan od Pyšelky jsou takové, že kolejiště ve stanici zakrývá objekt mlýna, hala lokomotivního depa a do poslední chvíle samotné věžové stavědlo. Vlak mohl jet maximálně rychlostí 40 km/h, což strojvedoucí dodržel. Jel ještě pomaleji. Měl ale také za povinnost zastavit před stojícími vozidly nebo jinou překážkou, což se mu nepovedlo. Míru jeho zavinění posuzuje Drážní inspekce, která musí zjistit, zda a kdy mohl pantografovou soupravu spatřit a v kterém okamžiku začal brzdit

Tragédie u Hostivaře

V dubnu 1988 narazil osobní vlak mezi žst. Praha Hostivař a odbočkou Záběhlice do zadní části nákladního vlaku. Na místě zemřela ve zdemolovaném prvním voze pantografové jednotky postarší žena a mladý kuchař. Několik dalších cestujících a dva železničáři utrpěli těžká zranění s doživotními následky. Ve stanici bylo tehdy vypnuté elektromechanické zabezpečovací zařízení. Mladá výpravčí nařídila telefonicky připravit vlakovou cestu pro nákladní vlak do Malešic, ale signalista rozuměl do Vršovic. Vlak vjel na trať, kde u odbočky Záběhlice zastavil. Na stejnou traťovou kolej vzápětí odjel ranní osobní vlak, jenž v plné rychlosti do nákladu narazil.

18.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 700 Kč

Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13700 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště Votice, Hledáme šikovné uchazeče na pozici Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků. Požadujeme pracovitost a zodpovědnost. Vyučení v potravinářství výhodou, potravinářský průkaz výhodou.Nabízíme stabilní zaměstnání na HPP, možnost karierního růstu. Příspěvek na stravování, zaměstnanecké benefity, bonusy prémie. Kontaktovat telefonicky nebo emailem, nebo osobně na adrese Benešov, Křižíkova 2158 od 10-14 hod.. Pracoviště: Penkart s.r.o. votice - mokate czech,s.r.o., 259 01 Votice. Informace: P.Kartova, +420 608 507 172,608 611 122.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 15 000 Kč

Prodavači v prodejnách prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Benešov - SUPER ZOO Červené vršky 2235, Obsluha a poskytování odborných rad zákazníkům.Doplňování zboží a péče o vzhled prodejny. Práce za pokladnou, práce s hotovostí.Turnusové směny - krátký/dlouhý týden.První kontakt e-mailem. Rok + možné prodloužení. Vhodné i pro absolventy bez praxe.. Pracoviště: Super pet , a.s. benešov, Červené Vršky, č.p. 2235, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Jiřina Plačková, .

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 15 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Pomocná kuchařka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště Samopše, praxe vítána, spolehlivost,, chuť pracovat. Náplň práce:pomoc při přípravě teplých a studených pokrmů dle jídelníčku. Pracovní doba od 6:00 -18:00 - krátký, dlouhý týden. Po zkušební době osobní ohodnocení. První kontakt telefonicky nebo emailem - info@ddpsamopse.cz. Pracoviště: "člověk zpět k člověku"01, 285 06 Sázava. Informace: Jindra Richterová, +420 314 314 585,314 314 584.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 20 000 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik - nákladní vozy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště Benešov, Praxe v oboru autoopravárenství min. 5 let. První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Eltsen a.s., Jana Nohy, č.p. 1237, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Jiří Stibůrek, +420 737 230 230.


Ilustrační foto.

Školství v kraji čeká revoluce. Začít by měla v Brandýse

Videosouhrn 25. dubna 2018

Babiš stavěl májku a velbloud se před dětmi nehrbil: prohlédněte si videa dne

Osobní trable, vysvětlila hejtmanka neúčast na jednání radních

Střední Čechy – Můžou mě obviňovat, že jsem hloupá. Můžou říkat, že nemám svůj názor. Ale rozhodně ne, že nemakám. Takto se na středeční tiskové konferenci v Berouně rozhorlila hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

KRÁTCE: pohádkový les, vysvěcení kapličky či prohlídka nemocnice

Benešovsko - Přinášíme vám krátké zprávy z regionu. 

Přihlášky do Vesnice roku odesílají do konce měsíce

Benešovsko - Obce, které se ještě chtějí přihlásit do každoroční soutěže Vesnice roku, na to mají už jen pár dní. Poslední přihlášky je možné podávat do 30. dubna.

Vodáci, kteří plují po řece Sázavě, musí být na pozoru

Sázava - Na řece Sázavě je omezena plavba. Vodáci se ale nemusí děsit, omezení je platné jen na jediném kilometru.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT