VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spoluvinu na nehodě vlaků nesou čtyři železničáři

ČERČANY - Podobná tragédie osobního vlaku se stala před téměř dvaceti lety u Hostivaře

18.7.2007
SDÍLEJ:

Vrak vlaku v ČerčanechFoto: Ladislav Jerie

Sobotní železniční nehoda, kdy rychlík z Prahy narazil ve stanici v 10.09 do pantografové soupravy stojící na služebně první koleji, se stala souhrou nepozornosti tří dopravních zaměstnanců stanice a strojvedoucího lokomotivy zmíněného rychlíku. Podíl na události měly i ne zcela standardní podmínky pro bezpečný provoz vlaků.


V sobotu chyboval především výpravčí
V Čerčanech sloužili dva zkušení výpravčí, kteří mají ve funkci za sebou desítky let práce u železnice. Takzvaný vnitřní (slangově černý), který má na starosti přípravu vlakové cesty pro vlaky a ve spolupráci s okolními stanicemi řídí jejich sled, a vnější (slangově červený), jenž zodpovídá za volnost kolejí pro zamýšlené jízdy vlaků a který jim výpravkou dává po splnění dalších podmínek souhlas k odjezdu. Volnost koleje při přípravě vlakové cesty se ve stanici s elektromechanickým zabezpečovacím zařízením bez kolejových obvodů signalizujících jejich obsazení zjišťuje pohledem v ose koleje, případně pochůzkou. Před kritickým okamžikem požádal výpravčí vnitřní služby kolegu „červeného“, aby převzal za něj službu.


Provoz komplikovaly ze dvou stran výluky
Ke stanici se od Senohrab po nesprávné koleji blížil zpožděný rychlík R 633. Traťová kolej určená při běžném pravostranném provozu pro jeho jízdu byla kvůli betonování patek pro nové sloupy trolejového vedení vyloučená. Zaskakující výpravčí sice pro rychlík pohledem zjistil volnost vlakové cesty, ale ve stresu si zafixoval, že pantografová souprava stojí na služebně třetí (laicky čtvrtá od budovy) koleji, takže signalistům nařídil připravit vlakovou cestu pro vjezd rychlíku z 2. traťové (nesprávné) koleje na služebně první hlavní (laicky třetí) kolej a jeho odjezd z téže koleje do Benešova. Ta však byla obsazená prázdnou soupravou od ukončeného osobního vlaku z Prahy, jejíž přední část měla později po skončení napěťové výluky ve stanici Benešov pokračovat od cílové stanice. Zadní část se měla po přestupu cestujících z náhradního motorového vlaku od Benešova vracet zpět do Prahy.
Protože zabezpečovací zařízení a řídící přístroj v dopravní kanceláři i přístroje na stavědlech pocházející z poloviny minulého století, nejsou vybavené kontrolními mechanismy pro standardní přípravu vlakové cesty z nesprávné koleje, odehrávala se komunikace částečně telefonicky.


Na chybu měli signalisté upozornit
Na omyl měli výpravčího upozornit oba signalisté. Ten, který na stavědle č.2 přestavoval výměny pro vjezd rychlíku, i druhý, jenž na jižní straně nádraží připravoval výhybky pro odjezd. Oba mají takzvanou spoluodpovědnost za volnost vlakové cesty, i když zrovna drážní vozidla stojí mimo jejich obvod. O obsazení a volnosti všech dopravních kolejí se vede písemná dokumentace s časovými údaji.


Strojvedoucí na koleji soupravu neviděl
Strojvedoucímu rychlíku jedoucího ze Senohrab po nesprávné koleji, která nemá samostatné světelné návěstidlo, byl vjezd do stanice umožněn na takzvanou přivolávací návěst (slangově přivolávačka), což je bílé kmitající světlo na stožáru hlavního návěstidla u správné koleje. Ovládání „přivolávačky“ je mimo kontrolu zabezpečovacího zařízení. Výpravčí stiskne příslušné ovládací tlačítko a signalista ovládaní „přivolávačky“ převezme rovněž stisknutím tlačítka na stavědlovém přístroji. V té chvíli výpravčí ještě strojvedoucímu vysílačkou potvrdil, že může jet, protože na odjezdu do Benešova má také „volno“.
Rozhledové poměry při vjezdu vlaku do Čerčan od Pyšelky jsou takové, že kolejiště ve stanici zakrývá objekt mlýna, hala lokomotivního depa a do poslední chvíle samotné věžové stavědlo. Vlak mohl jet maximálně rychlostí 40 km/h, což strojvedoucí dodržel. Jel ještě pomaleji. Měl ale také za povinnost zastavit před stojícími vozidly nebo jinou překážkou, což se mu nepovedlo. Míru jeho zavinění posuzuje Drážní inspekce, která musí zjistit, zda a kdy mohl pantografovou soupravu spatřit a v kterém okamžiku začal brzdit

Tragédie u Hostivaře

V dubnu 1988 narazil osobní vlak mezi žst. Praha Hostivař a odbočkou Záběhlice do zadní části nákladního vlaku. Na místě zemřela ve zdemolovaném prvním voze pantografové jednotky postarší žena a mladý kuchař. Několik dalších cestujících a dva železničáři utrpěli těžká zranění s doživotními následky. Ve stanici bylo tehdy vypnuté elektromechanické zabezpečovací zařízení. Mladá výpravčí nařídila telefonicky připravit vlakovou cestu pro nákladní vlak do Malešic, ale signalista rozuměl do Vršovic. Vlak vjel na trať, kde u odbočky Záběhlice zastavil. Na stejnou traťovou kolej vzápětí odjel ranní osobní vlak, jenž v plné rychlosti do nákladu narazil.

18.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč

Montážní dělníci elektronických zařízení Montážní dělníci elektronických zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 100. Poznámka: Pracoviště Benešov, Náplň práce: - montáž výrobků dle předem stanovených návodů a pokynů. Požadujeme: - manuální zručnost, preciznost, dobrý zrak, učenlivost, spolehlivost, pečlivost, - dodržování technických postupů - zkušenost z kabelové výroby výhodou - schopnost pracovat vestoje. Nabízíme: zabezpečené ubytování a dopravu, služby koordinátora, docházkové bonusy a jiné benefity. První kontakt telefonicky 8-16 hodin nebo e-mailem.. Pracoviště: Disten systém s.r.o. (trw), Jana Nohy, č.p. 2048, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Žaneta Benediková, +420 773 971 635.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 110 Kč

Prodavači ostatního zboží v prodejnách prodejce v oční optice Kamenice. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Kamenice, výhodou oční optik nebo absolvent/ka střední školy, praxe vítána, vhodné i pro maminky na MD., Před osobní návštěvou nutný telefonický kontakt nebo pište na uvedený email !!!!. Pracoviště: Marie mazurová - magic glasses, Benešovská, č.p. 1, 285 06 Sázava. Informace: Marie Mazurová, +420 777 268 552.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště Benešov, Anglický jazyk výhodou. Možnost pracovat i na dohodu o provedení práce. První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Mega service cz, s.r.o., Černoleská, č.p. 482, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Eva Nováková, .

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 12 200 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů), pomocní kuchaři Pomocný kuchař. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Benešov, Znalost orientální kuchyně a přípravy syrských jídel. Jedno jídlo zdarma. Znalost arabského nebo tureckého jazyka výhodou. První kontakt telefonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Salah abdi tyršova, Tyršova, č.p. 217, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Salah Abdi, +420 775 333 294.


Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
5

Na Kokořínsku hoří les. Hasiči vyhlásili nejvyšší stupeň poplachu

Legendární Olympic zahrál tradičně na skalickém náměstí.
37

OBRAZEM: Olympic rozezpíval celé skalické náměstí

Benešovský kouč Veselý: Věřím, že budeme opět silní

Benešov - V minulé sezoně dosáhli na historicky nejlepší umístění, když obsadili páté místo v ČFL. Letos tak budou mít fotbalisté Benešova určitě na co navazovat. Ví to i trenér Roman Veselý, který nám sdělil své pocity z dosavadního průběhu přípravy.

Stříbro je satisfakce, říká Tománek

Magog (Kanada) /FOTOGALERIE/ – Paratriatlonista Jan Tománek opět potvrdil, že letošní sezona ho zastihla ve vynikající formě. V závodě světového poháru v kanadském Magogu dosáhl na stříbrnou příčku, čímž vytvořil své dosavadní maximum na paralympijské závodní distanci.

Rekonstrukce kláštera jde do finále

Votice – Rekonstrukce votického kláštera spěje do finále. V úterý je v plánu další kontrolní den.

OBRAZEM: Do Kladrub na Keep Respect dorazilo přes 1200 motorek

Kladruby – Už pojedenácté se v sobotu 21. července na fotbalové hřiště v areálu Rehabilitačního ústavu Kladruby sjelo přes 1200 motorek a s nimi určitě více než dvojnásobek příznivců těchto strojů. Všichni dorazili kvůli jedinému – podpoře motorkářů po nehodě. V celé republice ji znají jako Keep Respect.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT