Už třetím rokem jim začne letos už v květnu sloužit vlakové spojení s Vlašimí. Ne z vůle nějakého vyššího úřadu, nýbrž jen díky štěpánovskému patriotismu. A z vlastních městských peněz. V předešlých dvou letech jezdil víkendový osobní vlak celkem čtyři měsíce včetně velkých letních prázdnin, ale letošní provoz bude o celý měsíc delší. „Sezona začne již v sobotu 11. května a vlaky budou jezdit tak, jako obvykle, každou sobotu, neděli a svátek až do 13. října,“ připomněl Tadeáš Richter ze společnosti Railway Capital (RCAS), která provoz pro Trhový Štěpánov zajišťuje.

Letos by mělo přibýt turistů

Dopravu osobními vlaky mezi Vlašimí a Trhovým Štěpánovem jako nerentabilní zrušil Středočeský kraj 12. prosince 2021. Podle jeho informací trať využívalo denně v průměru jen osm cestujících. Za rok se tak vlakem svezlo jen 2920 lidí. „Letos se bude jezdit celkem pět měsíců a to především proto, že loňská doprava měla velký úspěch. Vlakem totiž cestovalo na tři tisíce lidí, zatímco během první sezony dva a půl tisíce,“ připomněl Josef Korn, štěpánovský starosta a jeden z velkých místních patriotů.

Podle něj jezdili především lidé místní a z blízkého okolí. Letos by se ale složení cestujících mělo výrazně změnit a vlak by mělo využívat ještě více lidí. „Otevřeli jsme novou rozhlednu Na Pasece, proto předpokládáme, že sem kvůli ní přijede více turistů. Od jejího loňského zpřístupnění se tam hrnou proudy lidí a přijet k nám budou moci v sezoně i vlakem,“ dodal. Zastupitelé Trhového Štěpánova na zřízení vlakové dopravy schválili do letošního rozpočtu částku 460 tisíc korun. Formou služeb ale přispívají také sponzoři, firmy z okolí města. Peníze na kolejovou dopravu podle Josefa Korna nebyly přesunuté z jiné, zbytnější kapitoly.

„Žádnou akci jsme kvůli financování vlaků neodsunuli. Jsme rádi, že našim občanům můžeme tuhle službu dopřát, když jim ji úředníci na kraji sebrali,“ připomněl Josef Korn. Na celoroční provoz alespoň během víkendů, ale štěpánovská radnice nemyslí. Další vývoj, respektive rozvoj nebo návrat do „původních kolejí“ může záviset na krajských volbách. Ty se konají letos na podzim. „Pokud by po volbách došlo ke změně ve vedení Středočeského kraje, je možné diskutovat i o návratu každodenního provozu,“ domnívá se Tadeáš Richter z RCAS. Podle Josefa Korna zatím pětiměsíční jízdní řád v režii města stačí, i když i on by si přál víc. „Doufám, že někdo brzy dostane rozum a spustí dopravu sám,“ dodal starosta.

close Vlaky RCAS budou do Trhového Štěpánova jezdil v roce 2024 celých pět měsíců. info Zdroj: se souhlasem RCAS zoom_in Historie trati zvané Vlašimka sahá až do předminulého století. Úsek z Benešova do Vlašimi byl zprovozněn v roce 1895 a cestující se vlakem dál do Trhového Štěpánova a Dolních Kralovic poprvé svezli v roce 1902. Pak už se trať pouze zkracovala. Poprvé v roce 1975, kdy se konečnou stanicí stal Trhový Štěpánov. Staré Dolní Kralovice i jejich nádraží ustoupily želivské vodě nádrže Švihov. Úsek trati mezi Trhovým Štěpánovem a Sedmpány nyní využívají cykloturisté. V roce 2021 pak přestaly jezdit pravidelné osobní spoje mezi Vlašimí a Trhovým Štěpánovem z rozhodnutí jejich provozovatele, Středočeského kraje. Koleje ale zatím Správa železnic udržuje a tak se financování alespoň víkendových spojů chopilo město Trhový Štěpánov.