Jasné ale je, že si turistická hromadná doprava (THD), přes prvotní pochybnosti, našla v Benešově pevné místo. Především mezi obyvateli města a regionu. Jenže záměr radnice byl trochu jiný. Ekovláček začal po drobných problémech s dodávkou od italské firmy jezdit až od posledního května 2012. Cílem jeho nákupu za šest milionů, včetně evropské dotace 2,5 milionu korun a prvotními ročními provozními náklady 1,5 milionu korun bylo, přilákat turisty do města. To se někdejšímu vedení radnice prostřednictvím ekovláčku nepovedlo. Turisté totiž po exkurzi v Konopišti, Benešov ignorují. Současné vedení města ale věří, že záměr svých předchůdců zvládne lépe a do Benešova a jeho centra konečně přivede davy turistů. Ale radnice kvůli tomu nepořídí druhý ekovláček. Prosazuje jiný plán, vznik rodinného zábavního centra v někdejších Táborských kasárnách.

Ekovláček, kterým jezdí zdarma jen držitelé samých jedniček na vysvědčení a také malé děti a senioři, není pro běžné cestující drahou záležitostí. Město totiž už od začátku provozu drží dotované jízdné. Kolik to nakonec Technické služby Benešov, potažmo město stojí, kolik na atrakci každoročně doplácí?

„Tuto službu doplácí na základě skutečných nákladů město Benešov,“ odpověděla mluvčí benešovské radnice Veronika Kondrátová.

Náklady na provoz ekovláčku se od doby zahájení provozu snížily a současných zhruba 1,2 milionu korun. Potvrdil to Bohumil Rataj, ředitel TS Benešov, které ekovláček provozují. „Po vybrání dotovaného jízdného město na provoz ekovláčku doplácí zhruba osm set tisíc korun za rok,“ upřesnil.

Už dva roky se ekovláčkem, který víceméně supluje městskou hromadnou dopravu, svezlo za rok před zmiňovaných 40 tisíc lidí. Necelá polovina, 18 tisíc lidí, platila jízdné. Další, malé děti a senioři, jeli zdarma.
Ekovláček vyjel do letošního, významného roku stylově – v duchu první československé republiky, jejíž zrod si Česko letos připomíná. Další rozšiřování služeb s ním spojených, ale město nepřipravuje stejně, jako nákup druhé jízdní soupravy. V dubnu a říjnu jezdí mezi Benešovem a Konopištěm jen tři ekovláčkové spoje za den, během sezony, od května do konce září, pět. U prvního ranního spoje v tomto období, si mohou zamluvit jízdu školy a školky.

„Rezervujeme jim jen jeden ze dvou vagonů, druhý musí zůstat pro veřejnost,“ dodal Bohumil Rataj.