Pasažéři však musí být nadále ve střehu: chystají se původně neplánovaná (a každopádně také nepopulární) opatření, která tentokrát přinesou omezení v cestování po hlavním městě. Vyplývá to z úterního upozornění společnost Ropid – organizátora Pražské integrované dopravy (PID).

Příznivou zprávou pro Středočechy je, že škrty se nemají dokynout příměstské dopravy – včetně autobusů, jež jsou zasaženy do systému PID – a ani spojů, které na ně navazují. „Trojkové“ autobusy zajišťující spojení metropole a lokalit v jejím okolí by tedy měly jezdit bez restrikcí. V samotném hlavním městě se však tentokrát v plné šíři neuplatní pravidlo, že na dobu svátků se autobusy zkracují a intervaly prodlužují – a po Novém roce je tomu zase naopak.

Ilustrační snímek.
Veřejná doprava na sklonku roku selhala. Nebylo to poprvé

Ropid tentokrát překvapuje: v nejbližších dvou týdnech se podle jeho sdělení bude nejen na pražských silnicích, ale i na kolejích sloužících městské dopravě jezdit v režimu blízkém prázdninovému provozu. Ovšem s tím rozdílem, že takzvané školní spoje pojedou bez omezení. Jiné však čekají redukce, jež si vynucuje kritický nedostatek řidičů.

„Mírně omezený režim,“ charakterizoval v úterý Ropid na svých webových stránkách i na sociálních sítích chystanou podobu pražské hromadné dopravy v prvních dvou lednových týdnech: od 3. do 12. ledna. Výslovně hovoří o „poloprázdninovém“ provozu. Proč? Ano, opravdu: nejsou lidi.

„Zavedení těchto omezení nesouvisí s nutností uspořit finanční prostředky, ale vychází z dlouhodobě nepříznivé situace s dostupnými počty řidičů průřezově u všech dopravců i druhů PID,“ zdůvodňuje vysvětlení podepsané pouze slovem „Děkujeme“. „Přestože všichni dopravci zahájili v průběhu roku 2017 rozsáhlé nábory nových pracovníků, nízká nezaměstnanost způsobuje, že se na pracovním trhu noví řidiči hledají nesmírně složitě,“ konstatuje. S vysvětlením, že mnozí z šoférů vyčerpali maximální počet přesčasů už loni – a kdyby jejich čerpání pokračovalo, na konci roku nastane situace, že pasažéry nebude mít kdo vozit.

Řešením má být právě omezený provoz z kraje ledna: cílem je jednak snížit požadavky na odpracované hodiny řidičů, jednak některým nabídnout možnost dovybrat si volno. To v závěru roku nemohli; některé spoje by prostě nevyjely. Statistiky přitom naznačují, že s omezením provozu není možno čekat. Start metropole do nového roku totiž bývá pozvolnější: vytížení spojů PID v ranní špičce v lednu klesá o 10 až 20 procent.

Snahy o nábor samozřejmě pokračují, což pro některé středočeské dopravce může znamenat, že by se do budoucna mohli potýkat s ještě vážnějšími personálními problémy než dosud. Pražské inzeráty naznačují, že platovou nabídkou rozšířenou o další benefity má hlavní město zájem získat řidiče za každou cenu – a možná se nebude rozpakovat „vysávat“ je i z okolí. Už dnes je přitom velká poptávka po šoférech veřejné dopravy i ve Středočeském kraji. Potvrzuje to například reklamní kampaň, která se za volanty autobusů snaží nalákat více žen-řidiček.

Autobusová zastávka. Ilustrační foto.
Silvestrovský výpadek autobusů nezměnil ani Nový rok