Škola hrou kdysi napsal učitel národů Jan Ámos Komenský. Přesně v takovém duchu se odehrává škola v přírodě, na které v těchto dnech pobývá ZŠ Jiráskova Benešov. V prostorách letního tábora Vrábov u Českého Šternberka si našla azyl na osmnáct dní, během kterých se ve třech turnusech vystřídá celý první stupeň. „Pokud je to jen trochu možné, vše se odehrává venku v přírodě. Letos nám počasí zatím přeje,“ říká učitelka Marie Zrcková.
Téměř sto dětí od první do páté třídy tráví v idylickém prostředí uprostřed lesa několik dní. V dřevěných chatkách po dvou a po šesti lůžkách si připadají jako na letním táboře. „Ti, co jednou školu v přírodě zažili, se měsíc před odjezdem těší. Takto vyrážíme už od roku 1993, dříve měly nárok pouze školy z oblastí se znečištěným ovzduším. Místa pobytu se snažíme měnit, aby děti měly změnu. Zde máme vše potřebné, navíc si všichni pochvalují výbornou kuchyni,“ pokračuje učitelka.
„Je to tu skvělý, nezkouší se, nejsou domácí úkoly,“ křičí druhák Niki Šilhavý. „Lepší než sedět v lavici ve škole. Je to bezva. Hrajeme si a přitom se učíme,“ doplnila čtvrťačka Nikola Odstrčilová.
Budíček v sedm, hygiena, snídaně. Následuje tříhodinový dopolední a o něco delší odpolední program. „Není jednoduché sestavit program tak, aby se neopakoval a děti byly stále zaměstnané,“ uvádí kolegyně Jana Cudlinská s tím, že příprava pedagoga je ze všeho nejdůležitější a vyžádá si mnoho hodin. „Musíme mít zásobu nápadů i v případě špatného počasí,“ dodala.
Včerejší den patřil výrobě bobrů, další děti řešily kvíz v okolním lese a dvě třídy se právě vracely z výletu do Českého Šternberka. „Co bude k obědu,“ ozývalo se jednohlasně. „Rajská a k večeři čevabčiči,“ zaznělo z kuchyně. „To je dobrý. No, rajskou zrovna nemusím,“ mísilo se mezi dětmi.
Nejen školní aktivity čekají na žáky, ale také plno dobrodružství. Během pobytu hrají celotáborovou hru, při níž plní různé úkoly, nechybí táborák, promítání filmů, výlety do okolí, koupání, společenské, míčové či „hazardní hry“.
Šest dní uteče a nastane střídání stráží. „Pro žáky je těchto několik dní přínosem. Učí se kolektivnímu jednání ve skupinách. Činnost ve velké míře si řídí sami. Odpočinou si od školních lavic, lépe se navzájem poznají, zvláště prvňáci. Musí se o sebe postarat. Další rok už vědí, co je čeká,“ dodala Marie Zrcková.