„Nově vznikají tarifní pásma osm a devět, která sahají, až na samotnou hranici Středočeského kaje, což schválili středočeští zastupitelé na konci velkých prázdnin,“ připomněl dopravní expert Jan Vachtl.

To například znamená, že už do PID spadají i města Čáslav na Kutnohorsku, Mnichovo Hradiště, Bakov nad Jizerou nebo třeba Bělá pod Bezdězem na Mladoboleslavsku či Březnice na Příbramsku. A samozřejmě že se tohle rozšiřování dotýká také už zmiňovaného jihu Benešovska – Voticka. Právě tam se k PID připojily od začátku září také obce Heřmaničky, Ješetice, Červený Újezd, Střezimíř a Mezno.

„Všude, kam ve Středočeském kraji nově zavedeme jízdné Pražské integrované dopravy, zlevníme lidem cestování,“ slíbil František Petrtýl, krajský radní pro dopravu s tím, že to ale bude platit jen v případě, že si cestující místo běžných jízdenek na vlak pořídí jízdenky PID.

Rozšiřování PID do dalších oblastí Voticka hodnotí kladně také votický starosta Jiří Slavík. „Rozšíření integrované dopravy na hranici s Jihočeským krajem je prvním krokem k dokončení začlenění celého našeho regionu a to samozřejmě vítám. Věřím, že cestující z obcí na jihu Voticka ocení levnější jízdné,“ uvedl.

Ale zařazením obcí na jihu Benešovska do PID díky tomu, že leží na železnici, ale trend „přibližování“ venkova Praze, nekončí. Integrace autobusových linek by měla přijít na řadu napřesrok. Jak ale připomněl Jiří Slavík, dva roky už jedná se zástupci kraje a to nakonec může také přispět ke zkvalitnění autobusové dopravy.

„Výsledkem jednání je například opakované navyšování rozsahu dopravy z Votic na Veselku k rychlíkům, navýšení dopravy na nádraží v Beztahově v loňském roce, nebo protažení nového spěšného vlaku do Prahy z Benešova až do Olbramovic. K tomu dojde letos v prosinci,“ připomněl starosta.

Cílem zmiňovaného začleňování spojů k PID je přilákat do nich co nejvíce cestujících. A to se provozovatelům postupně daří, protože doby, kdy platily jízdenky PID jenom v osobních vlacích, jsou už dávno pryč. Cestující se tak do cíle své cesty dostanou za levnější jízdné PID také rychlíky objednávanými ministerstvem dopravy.

Největší úsporu přitom získá pravidelný cestující, i když levnější jsou i jízdenky PID pro jednotlivé jízdy, Ty si lze koupit u pokladny na nádraží. Jenže i o takovou jízdenku si musí cestující umět říci.

„Pokud pojedete například ze Střezimíře do Votic (z pásma 9 do pásma 7 – pozn. red.), obyčejné jízdné ČD vás vyjde na 37 korun. Za jízdné ČD se slevou IN 25 zaplatíte 28 korun a jízdenka Pražské integrované dopravy stojí pouze 24 korun. Jedná se přitom o jízdenku pro tři pásma a 60 minut jízdy,“ dodal Jan Vachtl.

Jak ještě připomněl Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj, všechny pokladny Českých drah v Praze i ve Středočeském kraji mohou prodat cestujícímu jízdenku Pražské integrované dopravy.