Ekologická daň na auta nesplňující emisní limity zmrazila trh s ojetými auty a přirozenou obměnu vozového parku obyvatel regionu. Kdo uvažoval o prodeji starší škodovky a její nahrazení novějším modelem, dostal v nejbližším autobazaru pomyslnou facku.
Zachovalé provozuschopné auto v odpovídajícím stavu od něj na místě nevykoupí. Pětačtyřicetiletý zedník Josef z Neveklovska má, spolu s o deset let mladší družkou, z druhé ruky rozpadající se zrezlou Škodu 120 L. Auto každou chvíli stávkuje.
„No a co? Jiný motor koupím za tisícovku, kola nebo lepší baterku seženu za flašku. Na novější auto nemáme,“ povzdychl si opatrovatel tří dětí.
„A až se rozpadne, koupím za bůra třeba favorita. Těch je taky dost,“ dodal zedník. Jezdit však musí. Do práce a s dětmi do školy, nebo veze manželku na autobus, aby se dostala do 20 kilometrů vzdáleného městečka, kde pracuje u hlídací služby.
Autobazary uvedenou typovou řadu škodovek vůbec nechtějí, ani zadarmo. Těžko by se jich zbavovali. I majitelé favoritů či prvních felicií jsou při příjezdu do provozovny rozčarovaní.
„Hodně těžko jim vysvětluji, že i když bych od nich vykoupil provozuschopné nebourané auto za sedm tisíc a zároveň zaplatil převod spojený s ekologickou daní, tak se mi to prostě nevyplatí,“ konstatoval Jindřich Švarc z benešovského autobazaru v Křižíkově ulici s tím, že výkup za hotové zastavili hned, jak se na obzoru objevil strašák ekologické daně.
„Na silnici se budou stále více objevovat nebezpečné šunky. Jejich majitelé je prostě dojezdí, protože na lepší peníze zkrátka nemají,“ dodal prodejce ojetých aut s dovětkem, že ekologická daň srazila nižší příjmové skupiny občanů ještě více ke dnu.
„S ekologickou daní souhlasím, pokud se vybrané peníze skutečně použijí pro zlepšení životního prostředí, které je automobilovou dopravou dost postižené. Zaplatit však najednou peníze za prodání auta, které nesplňuje E1 nebo E2 je moc skokové. V Německu se za jezdění starším vozem také platí, ale postupně za každý rok provozu, takže si majitel spočítá, kdy už se mu s ojetým autem nevyplatí jezdit a pořídí si novější. Nyní to bylo unáhlené, pro nemajetné přímo likvidující a na silnicích to poznáme,“ varoval Jindřich Švarc.
V roce 2000 bylo v okrese Benešov v provozu 58 428 osobních i nákladních aut, autobusů a motocyklů. O sedm let později jejich počet stoupl na 72 465. Z celého množství jich v říjnu 2008 evidovaly pojišťovny 5752 bez platných smluv na povinné ručení. Škoda Favorit ze začátku 90. let se, bez platné technické prohlídky, dá v sousedních autobazarech pořídit za dva až tři tisíce korun. Felicie z roku 1995, s ještě platnou technickou prohlídku, je za 23 tisíc korun. Ošuntělou felicii lze v Křižíkově ulici také pořídit za 17 500 korun a delší Felicii combi, i se zaplacenou ekologickou daní, za 12 tisíc korun.