Přesto se příprava jeho stavby posunula. Vedení města potvrdilo, že jednání o dotaci z ITI jsou na dobré cestě. V jaké výši může Benešov podporu získat, však starosta Petr Hostek neupřesnil. „Mohlo by to pro město být velmi zajímavé,“ řekl při tiskové konferenci radnice.

Parkovací dům by měl mít charakter P+R, kde by uživatelé platili za den zhruba 30 až 40 korun. Pokud by stavbu platilo jen město, byla by návratnost investice v nedohlednu. Proto město čeká na dotace. Provozovat parkovací dům pro 170 vozidel a také jízdní kola umístěná v takzvané cyklověži, bude samo města a jeho Technické služby Benešov.

„Kvůli snaze získat dotace je logické, že se stavba posune asi o rok,“ upřesnil starosta.

Právě to znamená, že obě zmiňované stavby nezačnou souběžně, jak to plánovalo před několika lety tehdejší vedení města.

„Původně to tak bylo. Obě stavby měly začít najednou s tím, že dotace poslouží pro oba projekty,“ připomněl někdejší starosta Benešova Jaroslav Hlavnička.

Jisté už nyní ale je, že samotné budování terminálu přinese hned v úvodu, pro obyvatele i motoristy, velkou zatěžkávací zkoušku. Bude jí výstavba tunelu, který propojí obě nádraží. Současný tunel, přesněji podchod kolejí, totiž slouží jen k příchodům a odchodům k vlakům. A končí schody před Nádražní ulicí.

„Tunel se nebude hloubit klasicky, ale vybuduje se shora, ze silnice,“ vysvětlil starosta Benešova.

Jinými slovy to znamená, že do Nádražní ulice vjedou bagry a vyhrabou obrovskou jámu. Do ní pak dělníci vloží železobetonové prefabrikáty ve tvaru písmene U. Po zaklopení a zahrabání pak cestáři obnoví vozovku. Pro zajímavost: stejnou technologií vybuduje Ředitelství silnic a dálnic také tunel mezi Benešovem a zámeckým parkem na Konopišti na silnici I/3. To se však začne dít nejdříve v roce 2020, zatímco stavba tunelu pod Nádražní ulicí, by měla odstartovat možná ještě letos či určitě napřesrok.

„Tato varianta stavby je levnější, než kopání pod zemí. Navíc se tím zjednoduší vybudování výstupu k oběma nádražím,“ vysvětlil starosta.

Eskalátory známé například z podchodů na pražském Václavském náměstí nebo metra, v Benešově nebudou. Bezbariérový přístup zajistí výtahy.

Nový terminál přinese větší komfort a přísun důležitých informací prostřednictvím interaktivní tabule. Cestující tak nebudou tápat a hledat svůj spoj, jako je tomu často v současnosti. Stavba zabere celý prostor nádraží s jiným uspořádáním stání vozidel. Jak bude fungovat vyjíždění autobusů do Nádražní ulice, je ale zatím velkou neznámou. Se semafory se tam zatím, podle informace vedení města, nepočítá. V současném hustém provozu autobusy dlouho čekají na mezeru v koloně aut, nebo si jejich řidiči vynucují přednost najížděním do silnice.

Na stavbu dopravního terminálu má město Benešov už nyní zajištěnou stomilionovou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu. Samo město přidá dalších 60 milionů. V souvislosti s financováním ale Benešov potřebuje nový rozpočet.

„Pracujeme na tvorbě zadávací dokumentace. Potřebujeme zaktualizovat rozpočet, abychom mohli jít do výběrového řízení s aktuálními cenami,“ připomněla vedoucí odboru rozvoje města a správy majetku Helena Kaňková.

V návaznosti na budování terminálu stojí za zmínku ještě stavba další kruhové křižovatky v Benešově. Vyroste v křížení Nádražní a Tyršovy ulice.
Na změnu podoby křižovatky se už těší řada motoristů. Třeba třiatřicetiletý Jaroslav. Ten sice do Benešova denně nedojíždí za prací, ale křižovatku i úskalí jejího průjezdu, zná až moc dobře.

„Poměrně často s přáteli jezdíme hrát kuželky a vyjíždění na silnici od kuželny, je i večer, kdy už nejezdí tolik aut, docela složité. Na silnici se sjíždí z chodníku, který je nad povrchem vozovky dost vysoko. Kvůli provozu je potřeba vyjet trochu svižně, ale to obzvlášť, když je v autě víc lidí, nejde,“ připomněl mladý muž.