Osobní auta zaparkovaná po levé straně jednosměrné Tyršovy ulice směstnaná nárazník na nárazníku a přesahující na jednu nebo druhou stranu vodorovné dopravní značení, a nemusí se jednat o automobily vyšší třídy, nejsou optickým klamem.

Vyznačená podélná stání jsou, jak včera ráno zjistilo redakční měření, včetně místa pro invalidy dlouhá pouhých pět metrů. Přičemž standard je 5,5 metru, u nových komunikací požadují stavební normy délku 6,5 metru a u vyhrazeného místa pro invalidy zákonná vyhláška ministerstva pro místní rozvoj vyžaduje dokonce minimálně sedm metrů. Radnice přitom v místě uvažuje o instalaci parkovacího automatu.

„Nesnadno se tam zajíždí i vyjíždí. Já radši zůstávám na posledním místě u křižovatky, odkud si v klidu couvnu,“ konstatoval před 14 dny motorista, jehož zaměstnavatelem je benešovská radnice a proto není uvedené jeho jméno. Právě radnice zjednosměrnění Tyršovy ulice a nastříkání „podměrečných“ míst k parkování inicializovala.

„Dopravní úpravu v centru Benešova jsme v komisi projednávali téměř dva roky,“ uvedl Roman Tichovský, místostarosta zodpovědný za investice.

Projekt přeznačení, při němž vzniklo mezi křižovatkou s Vnoučkovou ulicí a Masarykovým náměstím sedm parkovacích míst pro občany, jedno pro invalidy a další pro zájezdový autobus, zpracovala benešovská radnice.

Posuzoval ho odbor dopravy i komunikační inženýr dopravní policie. „Stání v Tyršově ulici jsou vyznačená podle projektu, nejsou však v něm okótovaná,“ vysvětlila Beatrix Jiráňová, referentka odboru dopravy zodpovědná za dopravní značení.

Vlastní povedení změn v Tyršově ulici dostaly na starosti technické služby. „Nástřik provedla podle našich požadavků externí firma,“ upřesnil Jaromír Kocmata, správce městských komunikacích. „Vyznačení místa pro invalidy byl dodatečný požadavek spořitelny,“ dodal pracovník technických služeb.

„Značení jsme provedli podle zadání objednávky,“ potvrdil Jiří Pejša, jenž má ve firmě Quo na starosti provádění dopravního značení.

Se stáním pro invalidní spoluobčany řešení parkování v Tyršově ulici nepočítalo.

Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj z října 2001 nařizuje, že v případech podélného stání pro vozidla zdravotně postižených osob při chodníku musí být jeho délka nejméně 7 metrů. Norma tak zohledňuje potřebu řidiče nebo spolucestujících vyndat ze zavazadlového prostoru například invalidní vozík.

„Vodorovné značení v Tyršově ulici určitě obnovovat nebudeme. Pokud současný stav bude někomu vadit, necháme ho odfrézovat. Stejně by v uvedené lokalitě byl lepší pouze parkovací pruh. Projednám to s dopravní policii a odborem dopravy,“ připustil benešovský místostarosta.

Příští týden se na radnici uskuteční jednání s dodavatelem o instalaci parkovacího automatu. Ten by měl být umístěný po levé straně ulice v rohu mezi jídelnou a prodejnou. Jeho pořizovací hodnota je zhruba 130 tisíc korun. „Investici do něho nám zaplatí i pouhá čtyři placená místa,“ ujistil Roman Tichovský s dovětkem, že dalším možným řešením je i zrušení sporadicky využívanéhonedoznačeného stání pro autobus.

„Navíc divadlo požaduje vymezení místa pro auta převážející kulisy,“ popsal místostarosta nelehký úděl vyhovět všem požadavkům. Do konečné úpravy Tyršovy ulice chybí i svislé značky.