Mělo to stát 200 milionů korun. Nyní už se náklady přehouply přes dvě stě deset milionů. Hodně, řeknete si. Ale výsledek má stát za to. Anaerobní digesce, jak se proces zpracování bioodpadu vznikající nyní na skládce v Přibyšicích nazývá, s sebou přinese prakticky jen výhody.
Skládka, na níž se denně naváží kolem sto tun domovního odpadu, se díky prozřetelnosti komunálních politiků z Benešova bude rozšiřovat jen pozvolna.
„Počítáme s tím, že se na skládku bude odpad vozit nejméně do roku 2020,“ říká optimisticky Bohumil Rataj, ředitel Technických služeb Benešov. Právě ony skládku spravují a jsou z pětatřiceti procent podílníky společnosti Bio Servis Benešov, která anaerobní technologii připravuje a je investorem.
Vzhledem ke stále se zpřísňujícím ekologickým zákonům není vyloučeno, že možnosti přibyšické linky, z níž bude vycházet přetříděný, dále zpracovatelný odpad, druhotné suroviny ale především kompost použitelný na polích i zahrádkách, využijí i jiná města a obce. Technické služby s tím dokonce počítají.
„Věřím tomu, že zájem o to bude,“ je přesvědčen Rataj.
Díky moderní likvidaci odpadu by se cena pro spotřebitele, tedy domácnosti, neměla zvyšovat. Například v Benešově samotném se do kalkulace zatím stále promítají pouze náklady, o něž se ukládání odpadu prodražuje z titulu navyšování cen. Nikoli tedy o peníze, které by měly sloužit jako zisk.
„Pokud by nevstoupila v platnost novela Zákona o odpadech, cena by se neměnila. Novela zákona je ale připravena a tam jsou zakotveny nové poplatky za likvidaci odpadů. Novela je zatím v připomínkovém řízení,“ připomněl Bohumil Rataj s tím, že cenová politika je plně v kompetenci města a obcí. Například v Benešově zaplatí za domovní odpad nově 492 korun na hlavu a rok, v Týnci pak o osm korun více.
Přesto, že se náklady na výstavbu anaerobní digesce, v níž se za nepřítomnosti vzduchu přemění bioodpad na humus, zvýšily, stavba roste bez zádrhelů a podle předpokladů.
„Nyní už v Přibyšicích vzniká jedno ze dvou osmnáctimetrových vyhnívacích sil,“ sdělil Jiří Jandač, zaměstnanec firmy Bio Servis Benešov, kterou z 35 procent vlastní benešovské technické služby a ze 65 procent společnost IUT Czech ze Zlína.
Podle plánů by se linka měla dostat do zkušebního provozu v říjnu nebo listopadu.