Od začátku ledna do konce září zemřelo na silnicích Benešovska třináct lidí. O čtyři více než loni. V roce 2005 to bylo deset lidí. Na Benešovsku je při tom 1200 kilometrů silnic. Tolik prozatím statistika. Ta ale nezahrnuje události na dálnici D1, jejíž policisté nespadají pod velení Okresního ředitelství Policie ČR Benešov.
Naprosto zásadní otázka proto zní: Proč se bourá i poté, co vstoupil v platnost nový silniční zákon tak, že umírá více lidí než před tím?
„Příčin je samozřejmě více,“ míní bývalý šéf středočeských dopravních policistů a nyní expert na dopravu Stanislav Huml. „Od pololetí minulého roku má policie v České republice obrovský pokles výsledků. Mezi lety 2005 a 2006 klesla výslednost o polovinu. To je neuvěřitelné.“
Policie je podle Humla do určité míry závislá na vlastní iniciativě. Záleží totiž na tom, jak moc své lidi motivuje, aby byli v terénu, dělali to, co mají a také jaké nosí z terénu výsledky. V roce 2005 policisté na silnicích chytili a potrestali určité penzum pirátů silnic. O rok později to ale byla už jen polovina. „Takových nedání přednosti v jízdě nebo ještě podstatnější předjíždění vyhledali a následně potrestali policisté ještě méně, než polovinu,“ sdělil Huml a připomněl, že na silnicích, a Benešovsko nepatří k výjimkám, policisté prakticky nejsou vidět.
Příčiny Stanislav Huml pojmenoval. kdo ale za situaci může? Muži a ženy v uniformách, kteří jsou v terénu? „Řekl bych, že za to mohou ti, kteří jim velí,“ nebojí se bývalý elitní policista tnout i do řad svých bývalých kolegů a mnohdy i dobrých známých či dokonce přátel. „Jde totiž o to, jaký tlak vyvíjejí páni ředitelé na dopravní policii, aby dělala to, co má a její příslušníci byli v terénu tam, kde jsou největší problémy, kde řidiči páchají nejvíce přestupků a kde umírá nejvíce lidí,“ říká Huml a připomíná, že se stále najdou policejní ředitelé, pro něž je důležitější objasnění vloupání do králíkárny před trestáním těch, kteří způsobují problémy na silnicích.
Jaký názor má na situaci na silnicích ředitel benešovské policie Jaroslav Jirák? „Řidiči zapomínají na to, co je napsané v novém silničním zákoně,“ říká. „Další z příčin je nedostatek policistů na dopravní službě. Na Benešovsku by měla mít dvacet lidí. Nyní jich má jen šest. Z posledních deseti uchazečů neprošlo psychotesty devět…“
K výrokům Stanislava Humla o upřednostňování objasnění kdekteré banality před dohledem na kritických místech, se ředitel policie na Benešovku důrazně ohradil. „Pan Huml je v tomto naprosto mimo mísu. Čárkování, tedy hodnocení objasněnosti, jaké se praktikovalo v době, kdy sloužil on, už neexistuje. Na Benešovsku vůbec a pochybuji, že na jiných okresech ano. Naopak. Pořádková policie zaskakuje za chybějící dopravní policisty na silnicích. To je to špatné, v tom je problém. ten by vyřešilo posílení počtu dopraváků tak, aby byli na silnicích vidět,“ dodal ředitel Policie ČR Benešov Jaroslav Jirák.
annonce
Pracovník/ice v sociálních službách, 19 090 Kč
Zedníci, 30 000 Kč
Zástupkyně/ce vedoucí výroby, 25 000 Kč
Specialista/ka logistiky, 35 000 Kč
Autoelektrikář/ka, 40 000 Kč
Recepční (hotel & spa) - Hotel Akademie Naháč, 29 000 Kč
Řidiči zdravotnické dopravní služby, 28 000 Kč
Strojník/ice, 39 500 Kč
Podat inzerát
cars
Opel Astra první majitel, koupeno v CZ, v záruce
Opel Insignia první majitel
Opel Corsa první majitel, servisní knížka, koupeno v I
Opel Astra první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Opel Zafira první majitel, servisní knížka, koupeno v D, v záruce
Opel Corsa
Opel Astra nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce
Opel Movano první majitel
Prodat auto
tipcars
Škoda Scala 1.0 TSI 81 kW M6° Monte Carlo
Škoda Octavia 1.6 TDI 85kW M5° Style Extra S
Škoda Octavia 1.5 TSI 110kW M6° Ambition
Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW M5° Style Plus
Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW M5° Ambition Plu
Škoda Fabia 1.0 TSI 70kW M5° Style Plus
Škoda Octavia 1.6 TDI 85kW M5° Style
Škoda Kamiq 1.5 TSI 110 kW M6°Ambition Ext
Prodat auto