Ve vilkové čtvrti zvané souhrnně podle páteřní ulice Červené Vršky, tamní obyvatelé dlouhodobě poukazovali na to, jak rychle a nebezpečně tam jezdí auta. Nářky rezidentů radnice postupně řeší a tak už před několika lety nechala odstranit dopravní značky. Od té doby tam přednost v jízdě u každé křižovatky řeší pravidlo pravé ruky. To svým způsobem zpomalilo provoz, ale v úsecích mezi křižovatkami, byť na začátku zóny značky nařizovaly nejvyšší rychlost 30 km/h, auta často dál jezdila rychleji. „Na základě požadavků tamních obyvatel v ulicích proběhlo místní šetření a v souladu se stanoviskem Policie ČR a Silničního správního úřadu Benešov jsme tam nechali nainstalovat zpomalovací polštáře,“ připomněl benešovský místostarosta Roman Tichovský.

Kvůli polštářům vznikla petice

Zpomalovacích retardérů nakonec radnice nainstalovala u ulicích vilkové čtvrti necelou polovinu z požadovaných 120, konkrétně dvaapadesát. I tak to pro městskou kasu byl poměrně vysoký výdaj. Jeden polštář s rozměry 2000 x 1800 x 60 mm přijde na 21 tisíc korun bez DPH, přičemž na silnici se vedle sebe kvůli zamezení objíždějí instalují dva. Jenže právě tohle opatření se tamním obyvatelům brzy začalo zajídat.

Ilustrační foto:
Od nového roku za 1080. Poplatek za odpad se v Benešově zvýší o 120 korun

„Když tudy jedu, vlastně pořád přeskakuji přes retardéry,“ postěžoval si profesionální šofér s tím, že stejné to mají i místní obyvatelé, kteří cestou na hlavní silnici musí překonat několik retardérů. Jméno uvést nechtěl, ale k problematice jízdy na Červených Vršcích přidával jedno negativum za druhým. Muž je současně signatářem petice, která kvůli instalaci zpomalovacích polštářů vznikla a dorazila na radnici.

Pravděpodobně dojde k dalším úpravám

„Lidem vadí hluk, který vzniká přejížděním retardérů, prach nebo zplodiny, kterých je více při rozjíždění před zpomalovacím prahem a upozorňují třeba i na uhlíkovou stopu,“ vyjmenoval místostarosta konkrétní důvody nesouhlasu s dopravním opatřením. Protest obyvatel ale vedení města bere naprosto vážně. Právě proto také nechalo vypracovat posouzení návrhu, na jehož základě byly zpomalovací prvky do ulic instalovány. Jak přislíbil Roman Tichovský, v okamžiku, kdy radnice posudek bude mít, dojde s největší pravděpodobností k další úpravě současného stavu se snahou zajistit původní požadované zklidnění dopravy.

Budování týnecké ČOV v polovině listopadu 2023.
Na stavbě týnecké čistírny skončilo hloubení základů a roste první objekt

„Pokud bychom chtěli odstranit retardéry, bude Policie ČR po nás zase požadovat, abychom odstranili značky, které v oblasti nařizují rychlost jízdy třicet kilometrů v hodině a navrácení původní padesátky,“ vysvětlil místostarosta. „Jinými slovy: pokud tam chceme třicítku, musí k tomu být provedeno odpovídající zpomalovací opatření,“ dodal. Podle experta, o jehož názor se radnice opírá, jsou retardéry nainstalované správně. Řada z nich je bezprostředně před křižovatkou, kde zodpovědný řidič i tak automaticky zpomaluje, aby případně neohrozil auto přijíždějící zprava a dal mu podle pravidle silničního provozu přednost v jízdě. „Retardéry by mohly být umístěné uprostřed křižovatek,“ upozornil místostarosta.

Radnice povede diskuzi

Podle něj radnice povede se signatáři petice diskusi a v případě, že jejich stanovisko k instalaci retardérů bude zcela odmítavé, nevylučuje jejich úplné odstranění a vrácení rychlostního limitu na 50 km/h. Místo současných polštářů ale v ulicích Červených Vršek mohou vzniknout úplně jiná regulační opatření – zúžené jízdní pruhy, střídání jízdních pruhů nebo zvýšení prostoru křižovatky podobně, jako je tomu na křižovatce Husovy a Tyršovy ulice. Taková opatření by však nejspíš přišla městskou kasu na ještě větší výdaje než současné retardéry.

Ze Strašidelné paraZOO ve Vlašimi.
Podívejte se: Sobota nabídla strašidelnou prohlídku vlašimské paraZOO

Další opatření, které má benešovská radnice v dlouhodobém plánu v oblasti Červených Vršek, je zřízení jednosměrek. Do toho ale zase promlouvají cyklisté, kteří by rádi jezdili oběma směry. I na to bude mít radnice posouzení pro každou ulici a jeho výsledkem bude konstatování, zda jízda kolařů v protisměru má opodstatnění a zda není příliš nebezpečná. „Primárním důvodem zmíněného opatření je nesourodé parkování místních obyvatel, kteří vozidla často umisťují tzv. „jedním kolem“ na chodník. To komplikuje pěší dopravu, zejména pak rodičům s kočárky, kteří musejí vozidla obcházet, vstupovat do vozovky a riskovat tak střet s projíždějícím vozidlem,“ připomněl místostarosta Jakub Hostek.