Stavba železničního koridoru postoupila do závěrečné fáze, trať do Prahy je zrekonstruovaná, takže skončil výlukový jízdní řád a na čerčanském nádraží přestaly zastavovat v obou směrech rychlíky, které od března nahrazovaly odřeknuté osobní vlaky.

„Je to bordel. Ty rychlíky využívaly stovky lidí odsud i z okolí,“ poznamenala obyvatelka Čerčan, shodou okolností bývalá pracovnice Českých drah.

„Vždyť rychlíky od Budějovic vozí do Prahy v zadních vozech jen vítr, tahle byly plné,“ dodala rozhořčeně s tím, že se ona sama snažila na ministerstvu dopravy zjistit, proč se chce železnice zbavit platících zákazníků.

Stejné, i když diplomatičtější stanovisko, zaujala čerčanská radnice i okolní spádové obce, jejichž občanům zastavování rychlíků v železničním uzlu, kam přijíždí motoráčky od Ledečka i Týnce nad Sázavou, vyhovovalo.

„Musíme stanovisko ministerstva, které si u Českých drah rychlíky objednává, respektovat. Můžeme s tím jen nesouhlasit. Dráha nám poskytla jen nerelevantní sdělení, že pro zastavování rychlíků u nás není důvod,“ konstatoval Karel Bárta, čerčanský starosta, jenž absolvoval dopisovou přestřelku se všemi zainteresovanými stranami.

„Opatření postihne hodně lidí a nejhorší je, že většina z nich začne do Prahy jezdit auty po přetížené silnici a dálnici. I okolní obce, třeba Poříčí, nás podporují, abychom naši snahu nevzdávali. Teď už je pozdě, ale pro sestavování příštího jízdního řádu hledáme cesty, jak stavění rychlíků v Čerčanech dosáhnout,“ upřesnil Karel Bárta.

Už koncem léta obyvatelé sázavského údolí sepisovali požadavek, aby zastavování rychlíků bylo ponechané i v novém grafikonu. „My jsme snahu čerčanských podpořili, i když máme vlastní hojně využívanou vlakovou zastávku,“ podotkl Štěpán Benca, starosta sousedních Čtyřkol.