Výchova a prevence v oblasti požární ochrany. Tak se jmenuje nová příručka, která poslouží jako pomůcka v rámci výuky tematiky Ochrana člověka za mimořádných událostí, jež od roku 2003 probíhá na všech tuzemských základních, středních, vyšších odborných a speciálních školách. Podle generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS), které publikaci vydalo, by se tato metodická kniha spolu s doprovodným filmem na DVD měla do konce letošního roku dostat na každou střední školu a učiliště v ČR.
Příručka navazuje na předchozí publikaci Výchova dětí v oblasti požární ochrany, před dvěma roky distribuovanou spolu se dvěma doprovodnými videokazetami do všech základních a speciálních škol.
„Předkládaná publikace je vlastně posledním, tedy třetím cyklem výuky prevence v oblasti požární ochrany a přidružené problematiky pro děti a mládež. Veškeré informace, obsažené v metodice třetího cyklu, navazují na předchozí dva cykly. Oproti nim je zde však k žákům přistupováno zcela nově,“ uvedli autoři v úvodu knihy. Podle nich je totiž nezbytné nejen to, aby se pedagogové v dané problematice bezpečně orientovali, ale také aby dokázali vhodnými výukovými metodami podnítit tvůrčí diskusi žáků. Hlavním smyslem podobné výuky je totiž apel na zodpovědnost žáků a studentů za bezpečnost svou i jejich nejbližších.
„Zajímavá informace. Zatím jsem žádnou podobnou knihu u nás neviděl. Takovou příručku uvítám,“ uvedl ředitel vlašimské průmyslovky Zdeněk Krejča s tím, že u nich vycházejí ze směrnic a norem. „Všichni žáci i zaměstnanci procházejí povinně jednou ročně obsáhlým školením. Žáci pak jsou ještě několikrát za školní rok proškolováni z bezpečnosti práce a požární ochrany. To samé je zahrnuto do osnov odborných předmětů,“ dodal ředitel.
Výuka tematiky Ochrana člověka za mimořádných událostí byla do vzdělávacích programů škol začleněna v roce 2003, a to na základě Pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Žáci a studenti se tak v rozsahu nejméně šesti vyučovacích hodin ročně seznamují například s tím, jak funguje integrovaný záchranný systém, jak se chránit před různými druhy ohrožení a jak se chovat při mimořádných událostech typu požár, nehoda, živelní pohroma, únik nebezpečných látek či teroristický útok. „Z předchozích publikací čerpáme a žáky s tím seznamujeme. V rámci výuky této tematiky si společně vyzkoušíme první pomoc i požární poplach,“ říká Mirka Ottlová, ředitelka ZŠ Postupice.
HZS ČR nejen školí učitele, kterých od roku 2003 prošlo školením kolem osmi tisíc, ale jeho příslušníci pomáhají školám i přímo při samostatné výuce uvedené tematiky či při organizování praktických cvičení nebo předvádějí názorné ukázky činnosti jednotek požární ochrany.