Ekologickou dopravu využívá podle prvních zhodnocení více lidí, radnice původně předpokládala.

„Jen za prvních deset dnů provozu, který odstartoval druhého dubna, si kolo v obou lokalitách vypůjčili lidé celkem tisíckrát. To nás příjemně překvapilo,“ přiznal votický místostarosta Jiří Slavík. „Lidé na kole nejčastěji jezdí na nádraží nebo ke škole.“

Kola se sice neválejí po městě, jako to bývá například v případě koloběžek ve velkých městech, ale i ve Voticích už mají své „perličky.“

„Pět kol bylo vráceno také v Srbicích, kde stanoviště zatím není zřízeno. Uživatelé je odložili u tamní restaurace. Domníváme se, že tam na kole jeli sledovat televizní přenos hokeje při nedávném mistrovství světa,“ uvedl mluvčí votické radnice Jan Vachtl.

Systém podle něj zatím také vychytá „mouchy.“ Poblíž stanoviště na Komenského náměstí nejspíš působí jakási rušička satelitního signálu, který monitoruje pohyb kol. „Tam vrácený kola se v systému ukazují jako vrácená na jiném stanovišti,“ popsal mluvčí jádro potíží. „Stanoviště proto přesuneme na jiné, vhodnější místo, na němž se rušičce vyhneme,“ dodal.

Uživatelé ve Voticích a Olbramovicích, tedy v rámci společného projektu dvou blízkých sídel jezdí na 48 kolech klasických bicyklech univerzální velikosti, nikoliv elektrokolech ve vlastnictví firmy Nexbike. Na území obou obcí je letos celkem 15 stanovišť, kde si lze stroj půjčit a také ho odevzdat.

„Votice tento zkušební projekt stojí půl milionu korun. Každý kdo si aplikaci do svého mobilu stáhne má 15 minut je zdarma,“ připomněl Jiří Slavík.

Pokud někdo bezplatnou čtvrthodinu překročí a nepojede déle, než 45 minut, zaplatí 20 korun. Další půlhodina ho pak přijde na 20 korun. Za celý den je maximální cena 300 korun.

Sezona sdílených kol je plánovaná na Voticku do 14. listopadu. Pak přijde na řadu vyhodnocení, od něhož se bude odvíjet rozhodnutí místních politiků, zda se akce bude opakovat, případně v jakém měřítku, i v roce 2025.