Připomíná to boj o holé přežití. Nejde přitom o válku nebo o lov divé zvěře i když ani k tomu to nemá daleko. Řeč je o silniční dopravě a soužití chodců a motoristů.
Samozřejmě, příměr můžete vnímat jako přehnaný. Když se ale zastavíte například v Olbramovicích a chvíli budete pozorovat silnici půlící ves ve dví, zase tak přehnané vám přirovnání připadat nebude. Přejít z jedné strany mezinárodní komunikace I/3 na druhou dá dost často pěknou fušku. Silnice, po níž se má v daném místě jet nejvýše padesátikilometrovou rychlostí, má kvůli nedodržování limitu i své oběti. Základní věc, která Olbramovickým chybí, je obchvat obce. Jeho výstavba kdysi selhávala na postoji jediného vlastníka pozemků, po nichž měl obchvat vést. V současnosti by se mohl stavět, investor, Ředitelství silnic a dálnic, ale šetří peníze na stavbu dálnice D3. Na obchvat Olbramovic, který by měl stát až 200 milionů korun, už ze strany investora není ani pomyšlení.
Neméně složitou situaci prožívají denně kvůli automobilům i obyvatelé Vlašimi, Benešova nebo Divišova.
Ve Vlašimi se sice o odvedení dopravy ve směru na Trhový Štěpánov z ulic města hovoří také poměrně dlouho, realizace je však v nedohlednu. Nebo ne?
„Pokud by se povedlo vyřešit vypořádání s majiteli pozemků, mohlo by se stavět možná už letos nebo příští rok,“ odhaduje místostarosta Vlašimi Karel Kroupa ale upozorňuje, že investorem stavby je kraj, nikoli město. Ke stavbě je nyní připraven úsek Vlašim – Pavlovice. Už tento týden budou zástupci Vlašimi jednat s firmou Cityplan, která připravuje administrativní náležitosti akce.
Daleko menší nadějí na vyřešení svého problému mají obyvatelé Benešova. Vozy valící se od Prahy na Vlašim sice zpomalují svou jízdu v Čechově ulici, ale i nadále podkuřují tamním obyvatelům. Kdy se podaří propojit jednotlivé části jihovýchodního obchvatu není známo. V době, kdy byly všechny nutné náležitosti pro stavební povolení v platnosti se to nepodařilo. Proto se celá zdlouhavá administrativní mašinérie musí opakovat. Začátek stavby se podle střízlivých odhadů odsouvá o nejméně dalších pět let.
V nezáviděníhodné situaci jsou také obyvatelé Divišova. Místo toho, aby těžili z blízkosti dálnice D1, hrubě na ni doplácejí. Ovzduší tu zhoršují zejména ti, kteří tudy projíždějí k dálnici a od ní. Jak vypadá městys v době, kdy je kvůli nehodám dálnice uzavřená není třeba dlouze líčit. Náhradní souběžná komunikace totiž neexistuje.
Relativně dobré ovzduší mají nyní lidé z Krusičan. Důvod k radosti ale nebudou mít věčně. Blíží se výstavba dálnice D3 a právě Krusičany by z jedné strany měla obklíčit dálnice a z druhé její přivaděč k Benešovu. Život Krusičanských ještě zhorší nejen dálnice, ale její negativní účinky znásobí i přírodní podmínky. Obec totiž leží v takzvaném mrazovém údolí. Když je ráno u nedalekého Chlístova už krásné počasí zalité slunečním jasem, Krusičany, ale třeba i Úročnice, se ještě dlouhé hodiny topí v mlžném oparu.