Na řadě míst Benešovska lidé trpí hlukem dopravních prostředků. Bude to tak nejspíš i dalších několik let. Stavby protihlukových stěn jsou totiž realizovány jen velmi pomalu.
Výjimku tvoří hlavní železniční tah z Prahy na České Budějovice. Masivní finanční injekce nahrává budování železničního koridoru a s ním i protihlukových opatření.
„Železniční úsek z Benešova do Strančic je důležitou součástí čtvrtého železničního koridoru. V rámci optimalizace tohoto úseku provedeme unikátní protihluková opatření včetně vybudování protihlukových stěn v celkové délce téměř osmnáct kilometrů,“ uvedl před časem Petr Podkonický, ředitel stavby ze Skanska DS.
Hodně výrazně si pomohou například obyvatelé Čerčan. Současný ocelový most přes Sázavu je až neskutečně hlučný. Rekonstrukce mostu s novou železobetonovou mostovkou odstraní rezonance.
„Hluk projíždějících vlaků se po dokončení stavby podstatně sníží,“ konstatovala Jana Tywoniaková, která byla na začátku jednání mezi investorem stavby, Správou dopravní železniční cesty a Obecním úřadem Čerčany.
Žádné stavby zástěn naopak nemohou pomoci lidem žijícím v benešovské Čechově ulici. Stavební opatření, kterých se tamní obyvatelé po dlouhých tahanicích dočkali, přinesla jen určité snížení rychlosti projíždějících aut. Ta zmizí a s nimi i hluk teprve po dohotovení mnoho let rozestavěného jihovýchodního obchvatu města. Tranzitující kamiony pak z Čechovy ulice odkloní dopravní značky a zejména dohled policistů.
Při dostavbě jihovýchodního obchvatu Benešova dostanou konečnou podobu také protihlukové valy kolem Marianovic, místě s plánovanou výstavbou až sedmdesáti rodinných domů. Kdy se tak stane, není jasné. Stavba křižovatky U Topolu, nedílná součást JV obchvatu, vázne na chybějící dohodě s vlastníky pozemků.
Bez naplnění zřejmě zůstanou také myšlenky některých obyvatel Votic na stavbu protihlukové stěny u silnice I/3. Podle starostky města Jany Kocurové o prosazování výstavby Votice neusilují. Naopak, velmi stojí o protihluková opatření u železnice nedaleko Střelítova. Ta by měla vzniknout při stavbě koridoru.
Protihluková stěna u silnice I/3 kolem Benešova přináší zlepšení životního prostředí pro majitele domků z tohoto okraje města už šestým rokem. Její výstavba ale nebyla, na rozdíl od podobné akce kolem železnice, bez potíží. Ve směru na Tábor auta jezdila s omezením rychlosti. Při cestě do Prahy se nepřetržitý zástup vozů táhl ulicemi města. Kvůli dočasné změně předností v jízdě, tam došlo k několika dopravním nehodám.
Protihlukové bariéry má v současnosti na mnoha místech i na Benešovsku dálnice D1. Poměrně dlouho o ni usilovali například obyvatelé Ostředka.