„Mám utrácet peníze a čas na získání profesáku?“ ptá se Miloslav Hrůza.
Podle dosavadní legislativy, jako hasič – řidič vozidla s výstražným zvukovým a světelným zařízením, profesní průkaz, i když nevyjížděl se zapnutým majákem, potřeboval. Ale na soukromou Avii, jejíž celková hmotnost nepřekračovala 7,5 tuny, nikoliv. Od dubna to bude přesně naopak.
Jak bude výměna průkazů za plastové kartičky probíhat, úředníci zatím jen tuší. „Novelu zákona znám, ale prováděcí vyhlášku ne. Mohu pouze potvrdit, že změna platí od
1. dubna,“ uvedl Roman Bláha, vedoucí benešovského odboru dopravy, s tím, že se ho lidé na problematiku profesních průkazů často ptají. „Vyhláška skutečně ještě neexistuje. Do konce února by měl její návrh projít připomínkami,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Pokud si uchazeč nestihne pořídit do konce března osvědčení o profesní způsobilosti řidiče, čeká ho podle druhu vozidla 140 až 280 hodin výuky i výcviku. Držitel platného dokladu si od dubna o nový, plastový, jen požádá. Lhůta na výrobu je dvacet dnů a poplatek je dvěstěkorunový.
Řidiči vozidel s právem přednostní jízdy, mezi něž patří zdravotníci, policisté, hasiči, celníci i vojáci, kteří mohou v zákonem stanovených případech porušovat řadu ustanovení pravidel o provozu na pozemních komunikacích, paradoxně už profesní průkaz nepotřebují. Zrovna tak řidiči zemědělských strojů a dalších pomalých vozidel do maximální rychlosti 45 km/h.