Po letech prací od Prahy na jih Čech se dílo přesunulo do úseku mezi Voticemi a Sudoměřicemi na Táborsku. V jižní části Voticka se stavba nejcitelněji dotýká obyvatel Mezna, Střezimíře, Červeného Újezdu a Heřmaniček.
„Největší zátěž pro nás pochopitelně přináší doprava na stavbě,“ popsal starosta Střezimíře Miloš Jelínek s tím, že obec má ale i štěstí, že hlavní staveništní komunikace nevede přímo přes obec. „Zpočátku stavby ale těžké náklaďáky jezdily přes starý kamenný most nad železnicí a to ho nakonec přivedlo až k havarijnímu stavu a uzavření,“ připomněl. „Pak jsme museli jezdit objížďkami,“ doplnil.
Teď je most znovu v provozu a na výjimku ho smějí přejíždět autobusy. S nimi se ale občas „svezou“ i nákladní auta, i když to zpravidla nejsou ta ze stavby koridoru.
Obavy měli obyvatelé obce také z otřesů, které provázely odstřely skály při ražbě tunelu Mezno. Báli se nejen o domy, ale také o vodu ve studních.
„Rány to byly opravdu nepříjemné, naštěstí už střílení skončilo. Podle hlášení, které jsem si vyžádal, vycházejícího z monitoringu vodních zdrojů, na ně odstřely zatím negativní vliv neměly. Uvidíme ale, jak to bude dlouhodobě,“ popsal Miloš Jelínek.
Do zmiňovaného monitoringu byly zahrnuty i rodinné domy s pasportem stavu před zahájením odstřelů. Podle starosty se na něj zatím žádný ze sousedů neobrátil se stížností, že by ražba nějakým způsobem poškodila jeho majetek. Miloš Jelínek ale také potvrdil, že s vedením stavby má jeho obec díky častým a otevřeným jednáním korektní vztahy a příslib nápravy problémů, které stavba způsobí.
„Vždycky, když nastal kvůli stavbě problém, byla na něj ze strany zhotovitele odpovídající reakce a dokázali jsme to vyřešit. Třeba kvůli zablácené silnici,“ řekl starosta Střezimíře i když připustil, že stavitel silnici nemohl čistil po každém průjezdu auta.
Možná také kvůli řešení problému přímo na místě investor akce, Správa železnic, nepořádek na silnicích, jak uvedla mluvčí Nela Friebová, ani nezaznamenal. „Upozorníme však zhotovitele a pokud k podobné situaci dojde, zajistíme nápravu,“ řekla v pátek 4. prosince.
Obdobné problémy mají se stavbou koridoru i obyvatelé Červeného Újezdu. Podle starosty Miroslava Dohnala náklaďáky poškodily místní cesty a jedna z komunikací byla kvůli stavbě celoročně zavřená. Některé rybníky prý také nemají kvůli strženým pramenům dostatek vody.
„Stavba se k našim problémům staví docela dobře a věříme, že je pomůže napravit,“ přeje si starosta Červeného Újezdu. „Máme příslib. Nápravu ale odkládají až na dobu po stavbě. Písemně se k ní však nikdo nezavazuje. Tak uvidíme, jestli sliby splní,“ řekl Miroslav Dohnal.
Případnou ztrátu vody ve studních řeší podle mluvčí Nely Friebové Správa železnic. „V této věci dochází ke zřízení náhradních jímek a voda se dováží do doby, než se zrealizuje náhradní vrt. Aktuálně v této souvislosti řešíme dva případy,“ potvrdila.
Také starosta Mezna Roman Šimek považuje za nejviditelnější problém stavby koridoru během letoška velké množství bahna na silnicích. Na jednom místě se dokonce vytvořila skutečná bahenní laguna.
„Někteří lidé znečištění silnice přejdou, jiní z toho jsou doslova na prášky,“ popsal vnímání bahna na vozovce mezenský starosta. Své si kvůli stavbě užili také lidé z Lažan. Přes půl roku byla uzavřena místní komunikace z Mezna. Stížnosti na popraskané zdi zase vyřizují dva obyvatelé Mitrovic, místní části Mezna. Souvislost s odstřely může potvrdit nebo vyvrátit monitoring, který zaznamenává sílu otřesů.
O situaci, jak na dotaz Deníku potvrdila mluvčí investora, Správy železnic, Nela Friebová, má státní organizace přehled a komunikuje se starosty dotčených obcí. „Náprava probíhá jak ze strany Správy železnic, tak i zhotovitele,“ uvedla mluvčí SŽ s tím, že případné opravy prasklin na objektech řeší zhotovitel.