Nové nebo expandující zdravotní pojišťovny přitvrdily v bezohledných a agresivních náborových akcích. Nové „ovečky“ lákají k přestupu pomocí lží, nabídek výhodných půjček, virtuálních bonusů a nebo, když na ulici nebo doma z oběti vytáhnou osobní údaje, klienta prostě přehlásí samy.

„Nedávno u mě doma zazvonili mladík a slečna. Zeptali se mě, jestli vím, že moje pojišťovna ministerstva vnitra končí. Nabídli mi přihlášku k nové pojišťovně, kterou jsem podepsala. Teď už vím, že využili mojí naivity a důvěřivosti,“ popsala Jana Foštová z Voticka praktiky agentů, kteří jí zamotali hlavu. Na změnu doplatila i dcera Marty Psotové, kterou lékaři, k nimž dosud docházela, odmítali ošetřit.

„Bohužel na Benešovsku se staly i další podobné případy. Klienti by si případný přestup k jiné pojišťovně měli dobře rozmyslet a poradit se svým praktickým lékařem, zubařem a ženy s gynekologem. Může se totiž stát a stává se, že uvedení lékaři nemají s jinou pojišťovnou smlouvu a klienti každé vyšetření či ošetření zaplatí v hotovosti,“ varovala Miluše Kubálková, vedoucí benešovského pracoviště pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV).

Varování se týká možnosti ztráty i dalších specialistů. Očního či kožního lékaře nebo i spádové chirurgické ambulance a interny. „Pokud někdo pod nátlakem přeregistraci podepsal, může se na naši pobočku v Dukelské ulici co nejdříve obrátit a my mu pomůžeme,“ dodala Miluše Kubálková.

„Ve středních Čechách a v Praze evidujeme osmdesát klientů pojišťovny Média, kteří se k nám vrátili,“ upřesnila Hana Kadečková z centrály ZPMV s tím, že v celé republice se včera jednalo o 1200 klientů, kteří podlehli agresivním metodám zpravidla externích náborářů, kteří za každou „duši“ dostávají provize.

„Mladí, dobře oblečení, vemlouvaví chlapci a děvčata naslibují hory doly, aniž by vůbec tušili, co to zdravotní pojištění je. Jim nejde o lidi, ale jen o vlastní honorář,“ potvrdila Hana Kadečková s tím, že k přeregistracím zdravotní pojišťovny dochází i bez souhlasu pojištěnců. „Jednomu z našich klientů přišla textová zpráva, že je převedený k jiné zdravotní pojišťovně a že mu kartičky přijde poštou,“ popsala další případ, jenž se podle nového pojišťovacího ústavu údajně stal omylem, mluvčí pražské centrály ZPMV.

Jiný klient pojišťovny z Benešovska zase dostal nabídku velice výhodné půjčky, pokud se přeregistruje k jiné zdravotní pojišťovně a zaplatí poplatek 7 tisíc korun za sebe stejnou částku za manželku. Půjčku nedostal a přišel o 14 tisíc korun.

Nestandardní nábor uznal i management zdravotní pojišťovny Média a „vrátil“ pod křídla ZPMV 37 pojištěnců, kteří se proti agresivním praktikám ozvali. „Ve snaze respektovat žádost klientů jsme se přiklonili k nestandardnímu řešení dané situace a po důkladném zvážení všech okolností jednotlivých případů bylo rozhodnuto žádostem pojištěnců vyhovět,“ sdělil Martin Balada z právního úseku pojišťovny Média.

„Setkali jsme se například na ulici s náborářem, který chtěl, abychom rovnou na místě vyplnili a podepsali přihlášku k nové pojišťovně. Nabízel za to šek na čtyři stovky, který nám prý proplatí jedna z našich bank,“ popsala další vábničku jedna z pracovnic pojišťovny ministerstva vnitra, kterou také oslovili na ulici. „Budeme formu náboru nových pojištěnců zdravotní pojišťovnou Média i nadále monitorovat a v případě potřeby hájit zájmy našich klientů i soudní cestou,“ okomentoval událost Jaromír Gajdáček, generální ředitel ZPMV.

Šanci změnit zdravotní pojišťovnu mají občané jednou za 12 měsíců s termíny na začátku čtvrtletí. Nejbližší je na Nový rok.