Zatím je trať sice stále jednokolejná, na Benešovsku poslední budovaný úsek mezi Voticemi a Sudoměřicemi na Táborsku je ale už nyní zhruba o dva kilometry kratší a přímější. „Jedná se o výjimečnou stavbu nejen svým rozsahem, ale také technickou náročností, díky čemuž se zase o něco zkrátí cesta vlakem z Prahy do jižních Čech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Celkové náklady za vybudování úseku dlouhého necelých dvacet kilometrů dosáhnou částky 6,7 miliardy korun. „Projekt spolufinancuje Evropská unie z Fondu soudržnosti. Její příspěvek činí 3,967 miliardy korun,“ uvedla mluvčí Správy železnic (SŽ) Radka Pistoriusová.

Cyklostezka z Votic do Benešova bude zatím končit na nádraží Olbramovice v místní části Veselka.
OBRAZEM: U Votic začnou brzy budovat na staré trati cyklostezku

Nový úsek si z Votic v soupravě šesti za sebou zapojených drezín prohlédl den před spuštěním provozu také ministr dopravy Martin Kupka. Kromě manažerů státní organizace SŽ vlakem cestovali také starostové obcí, kterých se výstavba koridoru dotkla. Na trati měla speciální souprava dvě zastávky, při nichž místní obyvatelé vítali mimořádnou návštěvu.

Nová trať podle terminologie SŽ začíná v Sudoměřicích u Tábora, kde navazuje na již dokončenou modernizaci koridoru od Tábora. Vede podél dálnice D3, hlubokým zářezem se třemi nadjezdy a 840 metrů dlouhým tunelem Mezno. Poblíž je také stejnojmenná zastávka.

Přes další novou zastávku Střezimíř vlaky vjedou do stanice Červený Újezd. To je na novém zatím nedokončeném úseku jediná stanice. Má celkem pět kolejí, z nichž čtyři jsou průjezdné. Toto místo bude sloužit k předjíždění vlaků. Osobní vlaky tam ale nezastaví a pro vystupování cestující využijí zastávku o kus dál ku Praze.

Legiovlak v železniční stanici v Sázavě.
OBRAZEM: Legiovlak má zastávku v Sázavě. Zájemcům nabízí dva druhy prohlídek

Dominantou trati je 660 metrů dlouhý ražený tunel Deboreč, za nímž při cestě z jihu na sever následuje zastávka Ješetice. V hlubokém údolí mezi Ješeticemi a Heřmaničkami vybudovali stavbaři celkem čtyři mostní estakády v délce 244, 180, 175 a 80 metrů. Mezi nimi leží zastávka Heřmaničky.

Stavba končí před železniční stanicí Votice, kde navazuje na již dříve dokončenou modernizaci trati Votice – Benešov u Prahy.

Plnohodnotný provoz trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi po obou kolejích plánuje SŽ na začátek letošního září.