Myšlenka vyřešit každodenní trable stovek cestujících přecházejících z vlakového na autobusové nádraží nebo do centra Benešova přes frekventovanou Nádražní ulici prodloužením stávajícího podchodu pod kolejemi není originální.
O záměru vyhloubení bezpečného podzemního přechodu se naposledy jednalo při přípravě stavby železničního koridoru a přestavby kolejiště. Přání představitelů města i jeho obyvatel a návštěvníků zatím zůstalo jen fikcí.
„Prodloužení podchodu zamrzlo, protože nešly použít peníze určené pro stavbu koridoru,“ konstatoval místostarosta Roman Tichovský. Ze stejného důvodu nedošlo k propojení Pražské a Máchovy ulice prodlouženým podchodem pod ulicí Hodějovského.
„Radnici jsme před časem nabídli spolupráci v rámci projektu Živá nádraží, zejména v oblasti hledání vhodného dotačního titulu z Evropské unie a informací, který konkrétní pracovník ředitelství Českých drah, Správy železniční dopravní cesty nebo drážní Regionální správy majetku má v případě přípravy realizace jaké kompetence. Prodloužení podchodu je také v našem zájmu,“ vysvětlil Roman Bareš, přednosta osobní železniční stanice, který spolu s dalším pracovníkem ČD radnici oslovili.
„Městská rada se ke spolupráci na projektu přihlásila a zařadila ji do investičního záměru,“ uvedl místostarosta Tichovský s tím, že v městském rozpočtu vyčleněné peníze na přípravu zatím nejsou.
„Možná se je podaří zařadit na podzim, pokud se objeví možnost získání dotací,“ doplnil Roman Tichovský s tím, že radnice vnímá tlak veřejnosti, aby byl podchod co nejdříve, protože situace v Nádražní ulici je pro chodce i řidiče neúnosná.
„Stavba i s projektovou přípravou by předběžně stála zhruba patnáct až dvacet milionů a mohla by trvat asi rok a půl,“ odhadl místostarosta s dovětkem, že s pozemkem by problém nebyl, protože ačkoliv je silnice v majetku kraje, pozemek je stále města.
Na evropských penězích visí i případné prodloužení podchodu západním směrem, k ulici Jana Nohy.
„Už při přípravě projektu rekonstrukce podchodu jsme s touto variantou počítali,“ předeslal už před více než rokem hlavní projektant koridoru Emil Špaček.