ON-LINE reportáž o koronaviru najdete ZDE

Karanténa a zákaz cestování s sebou přinesly kromě dalšího také zpomalení distribuce drog k jejich uživatelům. Do potíží se dostali ale také ti, kteří se snaží z kolečka závislostí vymanit. A přibyli k nim i ti, kteří nečekanou situaci doprovázenou poklesem příjmů začali řešit například pitím. Těm všem v době krize nemohlo pomoci ani benešovské kontaktní centrum v Nové Pražské ulici.

Na vlastní kůži to zažil například tamní klient Matěj. V době karantény neměl jak řešit jindy poměrně snadný problém. „Teď, když je už otevřeno, jsem si přišel naskenovat výplatu, abych to mohl poslat emailem paní exekutorce,“ vysvětlil.

O práci benešovského centra a dopadu koronaviru může zasvěceně mluvit také Jiří Zatřepálek, odborný ředitel zřizovatele, Obecně prospěšné společnosti Magdaléna. Tato nestátní nezisková organizace působí ve Středočeském kraji a Praze a poskytuje celý systém zdravotních a sociálních služeb v oblasti prevence a léčby závislostí.

„Omezení poskytování služeb, zejména nemožnost docházet na poradenství, přineslo našim klientům dost komplikací,“ připomněl. To potvrdil také klient Matěj, který dva měsíce nemohl docházet na už dříve naplánované terapie. „Měl jsem svůj problém se závislostí. Nerad bych, abych se k tomu vrátil zpět,“ přiznal.

Odborný ředitel Magdalény také popsal, k čemu v době, kdy se v Česku prakticky zastavil život, docházelo. „V té době lidé ztratili možnosti přivýdělku a to způsobovalo jejich velký propad,“ zhodnotil s tím, že ztrátu příjmu řada lidí řešila návratem k drogám nebo alkoholu.

Podle Zatřepálka ale karanténa přinesla také nová zjištění a extrémní dopady. Drogy opiátového typu se jako mávnutím kouzelného proutku staly v českém vnitrozemí běžně nedostupné. Ale například v pohraničí se naopak kvalita takových drog zvýšila a byly snadněji dostupné.

Na druhou stranu se ale také zvýšil zájem o sociální služby a pomoc prostřednictvím klientských center prevence a léčby závislostí. „Na naše ambulantní služby se v době koronavirové krize obracelo až o dvacet procent více lidí,“ sdělil Jiří Zatřepálek s tím, že i nyní je o poskytované služby daleko vyšší zájem, než v době předkoronavirové.

Jak pracovníci centra v benešovské Nové Pražské ulici zaznamenali zejména v posledním týdnu před uvolňováním tuhých vládních restrikcí, intenzita dotazů se v tu dobu výrazně zvýšila. V současné době jsou podle Anny Podzimkové, která v benešovském centru poskytuje poradenství, klienti rádi, že už zase mohou v zařízení Magdalény využívat služeb, na které byli zvyklí před polovinou března.

I znovuobnovenému provozu kontaktního centra však zůstala nová pravidla a omezení. Pracovníci obecně prospěšné společnosti Magdaléna uspokojí najednou potřeby nejvýše čtyř klientů. Víc najednou se jich do prostoru objektu v Nové Pražské ulici nevejde. A vzhledem ke zvýšenému zájmu mohou v centru pobýt maximálně jednu hodinu.