„Od té doby tam zatím nedošlo k žádné vážné dopravní nehodě,“ uvedl velitel Městské policie Benešov Radek Stulík, podle kterého radary přispěly i k tomu, že tam nejsou kolony tak časté jako dříve. K přestupkům sice stále dochází, je jich ale o třetinu méně než v minulosti.

„Přestupky páchají řidiči během celého dne. Pokud k nim nedochází, znamená to, že doprava stojí nebo jen popojíždí,“ vysvětlil Stulík.

Komunikace, po níž denně projede až dvacet tisíc vozů, je po celé své délce, od severních hranic s Německem až po jižní s Rakouskem, nechvalně známá jako silnice smrti. Přispívá k tomu i táhlé klesání Tužinkou k odbočce na Mrač a Poříčí, kde silnici lemuje několik křížků. Od zahájení zkušebního provozu do 26. září překročilo rychlost na 3300 metrů dlouhém úseku denně až 800 řidičů.

„Za necelý měsíc bylo přestupků 12 922, kvůli zkušebnímu provozu jsme je všechny odložili,“ připomněl Stulík.

Pak začal ostrý provoz. A přestože na obou koncích kontrolovaného úseku upozorňují na radary dopravní značky a spuštění měření předcházela informační kampaň, poučila se jen část řidičů. Naštěstí pro některé systém bezchybně fungoval jen dva dny, kdy odhalil 406 a 392 přestupků.

Do formy se opět dostal až 4. října. Za necelý říjen radary zaznamenaly 8 275 přestupků. Zatím rekordními dny byly neděle 10., 17. a 24. října, kdy přesáhlo limit 416, 451 a 446 řidičů. Nejméně, 133 jich bylo 27. října.

Protože jde o úsekové měření, nedostávají tam řidiči pokuty za okamžité zvýšení rychlosti o pár kilometrů nad devadesátku například při předjíždění. Mnozí tam jezdí skutečně jako na závodním okruhu. Například řidič Škody Octavia proletěl úsekem 10. října průměrnou rychlostí 154 kilometrů v hodině! Další český řidič vozidla BMW jel ve stejném dni jen o pět kilometrů v hodině pomaleji. V následujícím dni systém zachytil mercedes jedoucí 151 kilometrů v hodině.

Z cizinců jezdí v Tužince příliš rychle nejčastěji Rakušané, dále Němci a Slováci, čtvrté místo patří Polákům.

„Systém není nastavený na šikanovací rychlost 95 kilometrů v hodině, z toho je zřejmé, že prvotně nejde vydělávání peněz. Radary zaznamenávají rychlost aut jedoucí úsekem po odečtu tolerance průměrnou rychlostí nejméně 104 kilometrů v hodině. A navíc neměří ani okamžitou rychlost,“ dodal velitel benešovských strážníků.