„Od té doby tam zatím nedošlo k žádné vážné dopravní nehodě,“ uvedl velitel Městské policie Benešov Radek Stulík, podle kterého radary přispěly i k tomu, že tam nejsou kolony tak časté jako dříve. K přestupkům sice stále dochází, je jich ale o třetinu méně než v minulosti.

„Přestupky páchají řidiči během celého dne. Pokud k nim nedochází, znamená to, že doprava stojí nebo jen popojíždí,“ vysvětlil Stulík.

Komunikace, po níž denně projede až dvacet tisíc vozů, je po celé své délce, od severních hranic s Německem až po jižní s Rakouskem, nechvalně známá jako silnice smrti. Přispívá k tomu i táhlé klesání Tužinkou k odbočce na Mrač a Poříčí, kde silnici lemuje několik křížků. Od zahájení zkušebního provozu do 26. září překročilo rychlost na 3300 metrů dlouhém úseku denně až 800 řidičů.

Z farmářských trhů na Masarykově náměstí v Benešově.
FOTO: Farmářským trhům na Masarykově náměstí v Benešově vévodilo tropické ovoce

„Za necelý měsíc bylo přestupků 12 922, kvůli zkušebnímu provozu jsme je všechny odložili,“ připomněl Stulík.

Pak začal ostrý provoz. A přestože na obou koncích kontrolovaného úseku upozorňují na radary dopravní značky a spuštění měření předcházela informační kampaň, poučila se jen část řidičů. Naštěstí pro některé systém bezchybně fungoval jen dva dny, kdy odhalil 406 a 392 přestupků.

Do formy se opět dostal až 4. října. Za necelý říjen radary zaznamenaly 8 275 přestupků. Zatím rekordními dny byly neděle 10., 17. a 24. října, kdy přesáhlo limit 416, 451 a 446 řidičů. Nejméně, 133 jich bylo 27. října.

Protože jde o úsekové měření, nedostávají tam řidiči pokuty za okamžité zvýšení rychlosti o pár kilometrů nad devadesátku například při předjíždění. Mnozí tam jezdí skutečně jako na závodním okruhu. Například řidič Škody Octavia proletěl úsekem 10. října průměrnou rychlostí 154 kilometrů v hodině! Další český řidič vozidla BMW jel ve stejném dni jen o pět kilometrů v hodině pomaleji. V následujícím dni systém zachytil mercedes jedoucí 151 kilometrů v hodině.

Z cizinců jezdí v Tužince příliš rychle nejčastěji Rakušané, dále Němci a Slováci, čtvrté místo patří Polákům.

„Systém není nastavený na šikanovací rychlost 95 kilometrů v hodině, z toho je zřejmé, že prvotně nejde vydělávání peněz. Radary zaznamenávají rychlost aut jedoucí úsekem po odečtu tolerance průměrnou rychlostí nejméně 104 kilometrů v hodině. A navíc neměří ani okamžitou rychlost,“ dodal velitel benešovských strážníků.