Zákazníkům se transakcí v žádném případě nesníží možnost nákupu. Alespoň v to věří. Prodejny Plusu totiž koupí koncern vlastnící značku Penny Market. Sloučením obou diskontů pod jednu firmu tak vznikne největší diskontní společnost na českém trhu se třemi stovkami prodejen a šesti tisícovkami zaměstnanců. Důvodem odchodu Plusu z českého trhu jsou neuspokojivé hospodářské výsledky a trvale klesající zisk.
„Pokaždé se tam tvořily dlouhé fronty, a byla otevřena jedna nebo dvě pokladny, přestože byla prodejna plná lidí,“ uvedl starosta Chotýšan Miroslav Budka na adresu diskontní prodejny ve Vlašimi. A nebyl sám, kdo kritizoval praktiky diskontu. Někteří nakupující stížnosti ventilovali prostřednictvím městských webových stránek, jiní reptali ve frontě u pokladny. Zaměstnanci Plusu ale dělali mrtvé brouky. „To víte, nejsou lidi, zavolejte si na vedení firmy,“ odbývali pracovníci v červenooranžovém ty, kteří se odvážili situaci řešit na místě. Dvě ze sedmi. Takový býval poměr obsazení pokladen ve vlašimském Plusu. Pět oslovených prodavačů odmítlo situaci řešit. „My za to nemůžeme,“ „To je nařízení zhora“ „Zavolejte si na ředitelství“ tvrdili shodně a jeden dokonce odešel beze slova. Žádný z pracovníků vlašimského Plusu neudělal nic. Jenže zákazník nechce nikam volat a řešit problémy prodejny, a tak raději volí přechod ke konkurenci. Plus tak nejspíš doplatil na chybnou obchodní a manažerskou strategii, která se pramálo starala o zájmy zákazníků.
„Jedná se nejspíš o ojedinělý případ a došlo zřejmě k selhání lidského faktoru,“ uvedla k praktikám dnes už bývalá asistentka jednatele společnosti Alena Přibylová s tím, že záležitost prověří a současně dodala, že prioritou společnosti je zákazník. Že zákazník byl až na samém konci zájmů řetězce tuší dnes už skoro každý a svědčí o tom i četné zápisy z kontrol. Lépe než zákazníci na tom ale nebyli ani zaměstnanci řetězce. Během jediného roku inspektoráty práce v končícím diskontu zaznamenali 75 různých druhů porušení právních předpisů.
„Nejčastěji zjištěnými druhy pochybení bylo nedodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců při práci, nedodržování povinného odpočinku mezi směnami, neposkytování zaměstnancům nepřetržitého odpočinku v týdnu, neposkytování přestávky na jídlo, nadměrné a neopodstatněné nařizování přesčasů, špatná evidence pracovní doby, neopodstatněné stanovování nerovnoměrného rozvržení pracovní doby zaměstnanců, nesrovnalosti při ukončování pracovních poměrů,“ říká právnička Jana Koukalová s tím, že udělená padesátitisícová pokuta za všechny přestupky je tak nízká, že zaměstnavatele rozhodně nemotivuje ke změně v obcházení pracovněprávních předpisů.
Zaměstnanci Plusu se o práci bát nemusí. Jen vymění oranžovomodrý plášť za červený. Teprve až čas ukáže, zda výměna „klubových dresů“ bude zákazníkům ku prospěchu, když „hráči“ zůstanou titíž.

JIŘÍ HRNČÍŘ