Nemocnice Rudolfa a Stefanie začala povinnou platbu vybírat prostřednictvím automatů. V deset hodin dopoledne stál v přízemí chirurgické ambulance hlouček lidí a svorně nadával.
„Vždyť to nefunguje. Ani tam peníze neházejte. Automat vám lístek nevydá a peníze nevrátí. Mně to sežralo padesátikorunu. Další drobné nemám a přitom pospíchám,“ vzdychla Jana Patočková ve vestibulu pavilonu. Pacienti pospíchající na vyšetření hledali pomoc u personálu. „Hodil jsem tam třicet korun a nemám nic,“ svěřoval se plačtivě senior v recepci.
Pracovnice recepce rozladěné klienty odkazovala na pokladnu v jiné budově, takže nemocní absolvovali pochůzku po areálu. Další lidé, směřovaní informačními tabulemi k zaplacení poplatku v přijímací kanceláři, tam neuspěli. Automat na výdej potvrzení o zaplacení tam včera ještě nebyl.
„Bohužel je to tak. Dodavatel místo pěti výdejních automatů instaloval pouze tři,“ zdůvodnil mluvčí nemocnice Petr Ballek s tím, že v přijímací kanceláři bude čtvrtý automat osazený do zítřka a zbývající, pátý, příští týden.
Poruchovost automatů v provozu nemocnici překvapila. Za jeden přitom zaplatí 110 tisíc korun.
„Technické problémy jsou asi v celém státě. Urgovali jsme závady u firmy. Pokud se do konce týdne stav nezlepší, obrátíme se operativně na jiného dodavatele,“ konstatoval mluvčí s dovětkem, že pracovník nemocnice celý den výdejní přístroje obchází a opakovaně restartuje jejich program. „Část závad vzniká i tím, že pospíchající klienti vyjíždějící lístky chvatně z otvoru vytahují. Tím výdejní mechanismus zablokují. Už jsme tam dali zřetelné cedulky, jak postupovat,“ dodal Petr Ballek.
Výdejní systém v Nemocnici Rudolfa a Stefanie se fyzicky netestoval ve zkušebním provozu přímo na místě, protože se dodávka zařízení uskutečnila na poslední chvíli. Zatímco například nemocnice v Olomouci si v prvních dnech vybírání poplatků vzala na pomoc studentky střední zdravotní školy, které klientům přímo u výdejních automatů pomáhají s jejich obsluhou, benešovské zdravotnické zařízení k podobnému opatření nepřistoupilo. „Pokud se lidé obrátí na kohokoliv z personálu, určitě mu ochotně poradí,“ uvedl mluvčí.
Z automatu vyjíždí po akceptování mincí nebo bankovky a stlačení tlačítka dva lístky. Jeden se odevzdá v ambulanci, druhý slouží jako doklad pro klienta. V rámci jednoho oddělení, v němž se provádí klinické vyšetření, se platí pouze jednou. Pokud však pacient v rámci jedné návštěvy areálu nemocnice jde ještě na vyšetření či kontrolu na jiné oddělení, musí si opatřit další doklad o zaplacení poplatku.
„Musím upozornit, že pokud klient využije Lékařskou službu první pomoci, což je organizačně složka mimo strukturu nemocnice, zaplatí devadesát korun a potom následně při kontrole v nemocniční ambulanci základních třicet korun,“ objasnil úskalí návštěvy pohotovosti Petr Ballek.
Příjemnou stránkou placení poplatku je skutečnost, že platnost lístku z automatu je třicet dnů.
Pokud pacient ví, že navštíví nemocnici v dohledné době opakovaně, nebo tam bude doprovázet starší či méně pohyblivou osobu, může si v klidu poplatek předplatit a vyhnout se tak za pár dnů zdržení nebo hledání drobných.