„S nápadem přihlásit naší školu do tohoto programu přišla moje zástupkyně Dana Hronová a třídní učitelka šestého ročníku Drahomíra Poslušná, která má ve škole na starosti zároveň i dopravní výchovu," uvedla ředitelka ZŠ Votice Zuzana Bukovská.

„My průběžně vyhledáváme různé dotace, kde je možné pro školu získat nějakou finanční podporu, a dopravní výchova paní učitelku Poslušnou velice zajímá. Jezdí s dětmi na různé dopravní soutěže a podobně," vysvětlila zástupkyně ředitelky ZŠ Votice důvod, kvůli kterému školu do grantového programu Na zelenou společně s kolegyní přihlásila.

Přidělené peníze putují jak na povinné odborné výstupy, tak na volitelné aktivity a pořízení vybavení na podporu šetrné dopravy, které školy mohou realizovat podle svých potřeb.

Například součástí programu Základní školy Votice je ve spolupráci s dětmi, jejich rodiči a městem vypracování Plánu mobility, což znamená návrh bezpečného okolí školy a bezpečných cest do školy. Dále zpracování projektu na dopravní řešení ve městě, ve třídách vyplňování dotazníků týkajících se dopravy, či v pátých třídách vytvoří propagační letáčky dopravy na kolech a pěšky.

„Jeden den bychom chtěli pojmout coby den bez aut, kdy se všichni dopraví do školy nebo do práce na kole či pěšky. Tady chceme na motivační snídani požádat starostu města o spolupráci, a doufáme, že i on se do akce zapojí a půjde do práce pěšky," vysvětlila Dana Hronová a dodala, že za získané peníze na bezpečnou cestu do školy zakoupí škola stojany a přístřešky na kola, aby mohli žáci jezdit do školy na bicyklech. Jejich instalace je naplánovaná na červen letošního roku.

Na zelenou je unikátní svou metodikou, kdy se děti podílejí na všech aktivitách programu, včetně těch odborných, a jsou vedeny k zájmu o veřejnou problematiku.

„Chůze a jízda na kole či koloběžce děti baví. Navíc mají možnost upozornit na překážky a riziková místa, která musí při cestách do školy překonávat. Sami si vyzkouší, že jejich aktivita může přinést změnu i v tak složité oblasti, jakou je bezpečnost silniční dopravy. Obce a města aktivitu škol vítají a na projektech spolupracují," objasnil důvody koordinátor Nadace Partnerství Radek Patrný s tím, že s dětmi na projektu spolupracují dopravní inženýři, pedagogové, zástupci místní samosprávy či dopravní policisté.

Školy je při besedách, soutěžích či projektových dnech interaktivní formou seznamují s jednotlivými tématy. Děti nejprve zmapují okolí škol a upozorní na nebezpečná místa. Dopravní inženýři následně nejvýznamnější z nich zpracují do dopravní studie, kterou děti následně předloží přímo vedení obce s žádostí o uvolnění financí na realizaci navržených opatření.

„Na zelenou mění dopravní návyky a prospívá celé místní komunitě. Předáním dopravní studie vedení obce či města projekt nekončí. Právě naopak. Může pomoci nastartovat proces, který zkvalitní veřejný prostor, zvýší bezpečnost dětí v obci a přispěje ke kultivaci dopravy," dodal Radek Patrný.