Stavbaři totiž optimalizují trasu vlaků z Prahy do Českých Budějovic, což znamená především napřímení kolejí. Zmizí dlouhé táhlé oblouky. A právě uvolněné náspy a úvozy jsou ideální pro vznik komunikace pro další druhy dopravy.

Jedním z úseků, které na takto uvolněných drážních tělesech vzniknou, je ten necelé tři kilometry dlouhý mezi Voticemi a Olbramovicemi. Projekt cyklostezky tam realizuje Mikroregion Voticko.

„Stavba bude financována ze státních prostředků a o část se podělí také obce, na jejichž území cyklostezka povede, tedy Votice a Olbramovice,“ potvrdil votický starosta Jiří Slavík.

Využít opuštěné železnice ale není možné všude. Třeba u Veselky, místní části Olbramovic, musí trasa překonávat silnici I. třídy číslo 18 do Sedlčan. Most nebo lávku tam ale nikdo nezaplatí, proto přijde na řadu nebezpečné úrovňové křížení.

Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a Policií ČR se nakonec mikroregionu podařilo problém vyřešit. Třeba i díky bezproblémové domluvě Votic s Olbramovicemi. Ty také požádají krajo pomoc se spoluúčastí ve výši 17,6 milionu. Náklady trasy mezi oběma obcemi ale dosáhnou částky přes 51 milionů korun. Dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury by měla činit 33,7 milionu korun.

Na trase cyklostezky leží také Bystřice. A také toto město hodlá podle starosty Michala Hodíka využít možnosti dotací pro její vznik. V rámci řešení svého jižního předměstí tam cyklostezka naváže na předešlý úsek od Olbramovic. 

„Bude procházet ulicemi Karla Nového a Dr. E. Beneše,“ připomněl bystřický starosta s tím, že na konci bývalé výpadovky na Tábor, která je nyní slepou ulicí, se cyklotrasa odkloní u Opřetického rybníka právě k bývalému železničnímu svršku a bude pokračovat po něm.

Další malá část této páteřní cyklostezky vedoucí až ze Šumavy do Mělníka, už vznikla také v Benešově na Červených Vršcích. Na propojení bystřického úseku s tím benešovským u Konopiště, ale vyznavači jízdy na kolech budou muset ještě nějaký čas čekat.