„Byli jsme celkem oprávněně kritizování za to, že zejména zahraniční řidiči si dělají na českých silnicích, co chtějí,“ přiznal policejní prezident Martin Vondrášek s tím, že v podstatě šlo o to, že cizinci nerespektovali sankce uložené policisty, přijímali složenky a nehradili je a páchali opakovaně další přestupky.

Nyní se ale nezaplacení pokuty za dopravní přestupek může cizincům hrubě vymstít. Policie ČR totiž získala nástroj, jak pokuty – a to i ty se starším datem - vymáhat. Policisté mají přístup do centrální evidence pohledávek a nedoplatků (CEPAN). Díky tomu mohou dlužné částky vybírat. Tohle oprávnění v rámci zkušebního provozu využívá zatím Speciální oddělení dohledu (SOD) Čechy a také SOD Morava. Další zapojení článků služby dopravní policie se plánuje v průběhu roku 2023.

Mohou žádat zaplacení staré pokuty

Jak takový nástroj vypadá v praxi, demonstrovali ve středu 15. února policisté společně s celníky na parkovišti Střechov na 53 kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. Sedm policejních hlídek na parkoviště navádělo z dálnice vytipované zahraniční kamiony a dodávky. Tam pak cizinci dopláceli pomocí platebního terminálu své předešlé „hříchy“. Martin Vondrášek v této souvislosti potvrdil, že pro Policii ČR se jedna z novou věc. Dosud nikdy nevymáhala pohledávky státu.

Systém je jednoduchý. „Když řidič, a je jedno jestli tuzemský nebo zahraniční, spáchá několik přestupků, nezaplatí pokuty a je kontrolovaný policisty, celníky nebo strážníky, všichni tito se mohou nyní podívat do systému CEPAN na nedoplatky tohoto řidiče či provozovatele vozidla a mají právo požadovat úhradu za protiprávní jednání - a to i těch z minulosti,“ popsal Vondrášek.

V případě, že řidič na místě pohledávky státu nezaplatí, mohou mu policisté zabránit v pokračování jízdy. Třeba odebráním registrační značky vozidla, případně nasazením „botičky.“

Na místě platil hned dvakrát

Na účinnost nového nástroje poukázala Irena Pilařová, tisková mluvčí Policejního prezidia ČR. „Hlídky SOD Čechy při namátkových kontrolách zjistili od začátku letoška do 14. února nedoplatky v celkové výši téměř 400 tisíc korun. Všechny byly uhrazeny přímo na místě a v jednom případě dodatečně po zadržení registrační značky,“ řekla.

Ze zkušebního provozu podle ní vyplývá zjištění, že zahraniční provozovatelé vozidel mají nejčastěji nedoplatky za přestupky spočívající v překročení předepsané rychlosti. „Za zmínku stojí také případ, kdy hlídka zastavila řidiče, který neměl uhrazen dálniční známku a při lustraci v evidencích Policie ČR bylo zjištěno, že za stejný přestupek mu byla v minulosti udělena pokuta, kterou také nezaplatil. Řidič následně uhradil na místě jak pokutu za přestupek, který spáchal, tak i nedoplatek za předešlou pokutu,“ dodala mluvčí.

Nové oprávnění si rychle osvojili

Výběr nedoplatků na dopravních pokutách a nejen na nich zajišťují útvary Dohledu Celní správy ČR (DCS) již devět let. Podle ředitele DCS Petra Müllera si celníci toto nové oprávnění poměrně rychle osvojili a využívají ho v situacích, kdy standardní způsoby uhrazení nedoplatků selhaly.

Jak potvrdil ředitel Ředitelství služby dopravní policie ČR Jiří Zlý, policisté od samého počátku vzniku kompetencí spolupracují s celní správou.