Obrovská vlna nevole, která zpočátku letošního roku hýbala veřejným míněním kdykoli přišla řeč na regulační poplatky, je po třech měsících platnosti, zdá se, ta tam. Pacieti si na vybírání třiceti korurun u lékařů i v lékárnách již zcela přivykli.
„Nejsou s tím žádné problémy,“ potvrdil informaci benešovský gynekolog Roman Kříž. „Většinou pacientům ani nemusíme říkat a už mají připravené peníze,“ dodává. Stejnou zkušenost má i dětský lékař působící na poliklinice na Malém náměstí Karel Navrátil. „Nemám s pacienty žádné problémy. Regulační poplatek berou jako nutné zlo, platí bez odmluvy. I ti, kteří třeba zrovna peníze nemají, tak přijdou jindy a doplatí,“ uvedl pediatr.
Převážně disciplinovaně platí pacienti regulační poplatky také v lékárnách. „Někteří lidé samozřejmě mají připomínky, ale tak to bylo vždy. Mám ale pocit, že ta změna proběhla docela kladně. Plno pacientů se dokence samo ptá, jestli máme regulační poplatek započítaný. Všichni jsou dobře informovaní, počítají s ním,“ sdělila vedoucí jedné z benešovských lékáren Marta Rybanová s tím, že se pacientům snaží vycházet maximálně vstříc. To například tehdy, když přinesou od lékaře recept na volně prodejný lék, což se často stává. Pacient by tak musel zaplatit kromě ceny medikamentu, na níž pojišovny přispívají jen nepatrně nebo vůbec, navíc poplatek.
„Na receptu bývá dodatek, že lék hradí pacient. Když ne, nabídneme pacientovi levnější variantu,“ dodala Rybanová.