Jejich nabídky nemusí být pro zákazníka vždy výhodné. Snaha uzavřít obchod často vykazuje i určitý stupeň agresivního a nemorálního jednání. Čtyřčlenná skupinky obchodníků – pěšáků zastupujících firmu s molekulou kyslíku v názvu, operovala poslední čtyři dny také ve Vlašimi. Recept firemních dealerů je vždy jednoduchý, vyzkoušený a účinný. Oslovovat nakupující před supermarkety, a zahrnout je v příslušné kadenci velkým množstvím zaručeně výhodných informací.
„My se snažíme našeho klienta chránit, proto jsme zřídili bezplatnou linku, na které si mohou lidé při pochybnostech pouličního prodejce ověřit,“ tvrdí mluvčí Telefonicky 0ą Martin Žabka.
Doklad, který pouliční prodejce zastupující firmu opravňuje k prodeji, ale neupřesnil ani po urgenci. Takzvaná bezpečnostní linka je na stránkách operátora důmyslně ukryta a nalezne ji jen zdatný a trpělivý zákazník s přístupem k internetu.
Vlašimská čtveřice obchodníků kyslíkového operátora sebevědomě oslovovala kolemjdoucí, ale ověření totožnosti se bránila. „Musím se zeptat ve firmě,“ řekl vedoucí čtveřice a odmítl sdělit své iniciály a předal pouze jméno manažera. „Manažeři se ale v naší databázi nenacházejí, tam máme pouze přímé prodejce, a ještě jen z naší firmy,“ sdělil hlas na bezpečnostní lince.
Zákazníky ve Vlašimi, stejně jako ve většině případů jinde, však oslovují smluvní partneři mobilních operátorů z najatých firem, takže jejich ověřování je problematické. „Obchodník je povinen předložit průkaz s evidenčním číslem, fotografií a dalšími údaji. Jestliže tak neučiní ani na požádání, je lepší rozhovor ukončit a rozhodně nic nepodepisovat. Pokud se v takovém případě obrátíte na policii, není to chyba,“ dodává Martin Žabka.
Oslovený manažer vlašimské čtveřice obchodníků v jejich jednání nic špatného nespatřuje. „Přímý prodej takhle funguje všude na světě, to je úplně normální,“ míní říká Radek Machander ze společnosti Save Max. Připouští však, že u jednotlivců může dojít za určitých podmínek k selhání. „Chyba v komunikaci může nastat, tyto případy následně řešíme“ dodává firemní manažer s tím, že prodejci jejich firmy ve jménu ochrany klienta mají mimo prodejny zákaz uzavírat smlouvy s lidmi nad šedesát let a v každém případě zákazníky kontaktuje a údaje ověřuje následně ještě operátorka z klientského centra. To ale zdaleka není běžná praxe všech mobilních operátorů. A operátorky zákaznického centra navíc shodně potvrzují časté stížnosti zákazníků na pochybné jednání dealerů.
„Zazvonili mi u dveří, nečekala jsem to, byli tři a zahrnuli mě spoustou informací. Přesvědčovali o výhodnosti změny, až jsem podlehla,“ uvádí nepříjemnou zkušenost s T-Mobilem jednasedmdesátiletá paní Alena z Benešovska a dodává, že vrátit původní stav dalo velkou práci, stálo hodně peněz a trvalo dva měsíce.