V současné době se pracuje na železničním svršku, dokončování mostů a tunelů i instalaci potřebné technologie. To si k Heřmaničkám přijel prohlídnout v pátek 4. února také ministr dopravy Martin Kupka. „Modernizace trati je velmi důležitá, neboť zvýší její kapacitu a zajistí také vyšší plynulost železniční dopravy. Díky tomu by vlaky mohly přilákat nové cestující. Dobrá dopravní síť má navíc celou řadu pozitivních dopadů do ekonomiky země a také do kvality života lidí,“ uvedl.

Při své pracovní cestě vystoupal na dvacet metrů vysoký viadukt u Radíče a prohlédl si i severní portál tunelu Deboreč. I tam vlaky s naklápěcími skříněmi poletí rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. „Díky tomu se opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Posílí se také konkurenceschopnost železniční dopravy oproti dopravě silniční,“ připomněl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Železniční stanice v Heřmaničkách.
Místo koridoru cyklostezka, náves, skanzen. Správa železnic půjčila obcím koleje

Nová část severo-jižní trati v okolí Heřmaniček je „vyšperkována“ třemi viadukty a tunely Mezno a Deboreč. Trať dostane také jednu novou stanici a pět zastávek.

Po obou kolejích v září

Už 2. dubna začne napojování jednotlivých dokončených částí koridoru. To s sebou přinese zhruba tříměsíční výluku. Nákladní vlaky po nové trati pojedou už 30. června večer, první osobní vlaky den na to. I tak bude mezi Voticemi a Červeným Újezdem dočasně v provozu pouze druhá traťová kolej. Do Sudoměřic se však bude jezdit už po obou kolejích.

Úplný dvoukolejný provoz v celém úseku Votice – Sudoměřice plánuje SŽ ve zkušebním provozu v září. Rychlost vlaků se pak bude postupně zvyšovat až na 160 kilometrů za hodinu. „Po zavedení výhradního provozu ETCS (mezinárodní zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém, pozn. red.) zde budou moci vlaky s naklápěcí skříní jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, běžné soupravy maximálně 170 kilometrů za hodinu,“ doplnila Nela Frýbová.

Stavba za miliardy

Modernizace čtvrtého tranzitního železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic v úseku Votice – Sudoměřice začala v květnu roku 2018. V současnosti to je jeden z posledních jednokolejných úseků trati na jih Čech. Náklady na celou stavbu dosáhnou částky 6,7 miliardy korun. Projekt spolufinancuje Evropská unie z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Příspěvek EU může dosáhnout až 3 966 814 703 korun.

Další důležitá stavba

Jak SŽ uvedla, vlaky se letos rozjedou i po nové trati u Soběslavi. Další důležitou investiční akcí Správy železnici v jižních Čechách je modernizace trati mezi Soběslaví a Doubím. Ta začala v srpnu 2019, s jejím úplným dokončením se počítá v srpnu 2023. Cílem projektu je nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3. Zahájení jednokolejného provozu po nové přeložce se předpokládá na počátku letošního září, na konci listopadu bude možné jezdit po obou kolejích. Nová trať bude dlouhá 8,8 kilometru, plánovaná rychlost zde bude 200 kilometrů za hodinu.

Z výstavby obchvatu Olbramovic, přeložky silnice I/3. Na snímku vlevo ministr dopravy Martin Kupka.
OBRAZEM: Obchvat Olbramovic prodražila, ale nepřibrzdila likvidace černé skládky

Mezi nejvýznamnější objekty stavby patří Zvěrotický tunel, estakáda přes údolí Černovického potoka, estakáda přes Kamenný rybník a přeložka silnice II/135. V rámci stavby bude zřízena nová zastávka Myslkovice. Celkové investiční náklady akce činí 4,8 miliardy korun bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Příspěvek EU může dosáhnout až 1 511 088 992 korun. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem je společnost Soběslav – Doubí tvořená firmami Strabag Rail, Eurovia CS a Metrostav.