„Byl to celkem vopruz jezdit kvůli tomu pořád dokola,“ poznamenal bez servítek obyvatel pravobřežní části Bystřice, Jaromír, při vzpomínce na několikakilometrovou objížďku, kterou musel absolvovat pokaždé, když se chtěl dostat do centra.

Nový most sice zkrátil cestu z jedné části města do druhé, ale současně i trasu od silnice první třídy číslo 3 k dálnici D1. A do centra Bystřice tím znovu přivedl také těžkou kamionovou dopravu. Ta se v době, kdy přes Konopišťský potok chyběl most, Bystřici, ale také Líšnu, Pecínovu a Budkovu, tedy obcím ležícím na silnici 111, zcela vyhýbala.

„To, že už zase máme most, je samozřejmě dobře. Jsem rád,“ uvedl starosta Bystřice Daniel Štěpánek, ale připomněl, že bude usilovat i o to, aby se kamiony jeho městu znovu vyhýbaly.

Jenže to jejich řidičům zatím nikdo nenařídil. A je otázkou, zda k takovému postupu najde Bystřice i oporu v zákonech. Podle starosty by ji možná našlo docela snadno a to za pomoci docela obyčejného vážení vozidel. Řada kamionů, a to je vidět na zničených silnicích, jezdí přetížená. Jenže, kde není žalobce, není ani soudce. Jinými slovy, když kamion nikdo nezváží, nemůže jeho řidič či provozovatel pocítit dopad za porušování norem. Vážení vozidel na silnici číslo 111, je ale téměř nemožné. Kamiony by musely dojet na jiné, vhodnější místo, a teprve tam by na ně čekali policisté a vážili.

„My se proto raději zaměříme na velikost, respektive délku automobilových souprav. Proto jsme už objednali speciální radar, který měří rychlost, ale dokáže také zaznamenat typ vozidla a jeho délku,“ vysvětlil Daniel Štěpánek.

A právě délka jízdní soupravy může hrát roli při průjezdu Líšnem a Budkovem. Tamní ostré zákruty totiž taková nadměrná vozidla musí zdolávat jinak, než auta krátká – musí si nadjíždět. A to může přinášet i horké chvilky pro protijedoucí motoristy.

Podobný problém řeší také v Týnci nad Sázavou. Řidiči kamionů, které z města jedou na Prahu, si mohou vybírat ze dvou tras. Kratší, ale plné zatáček a pro velká auta mnohem nebezpečnější, vede do Kamenice na takzvanou starou benešovskou silnici, přes Čakovice. Delší, ale bezpečnější se na starou benešovskou napojuje v Babicích.

„Usilujeme o to, aby bylo pro kamiony povinné jet na silnici druhé třídy do Babic, místo toho, aby jeli po silnici třetí třídy přes Čakovice,“ vysvětlil místostarosta Týnce Bedřich Pešan.

První dny po znovuzprovoznění mostu v Bystřici, v úvodu září, se ale obavy z nadměrné kamionové zátěže města i dalších sídel na trase k dálnici, neprokázaly. To ale mohlo být způsobeno i tím, že si kvůli dlouhému stavění mostu přes Konopišťský potok řidiči zvykli na jízdu k dálnici po jiné trase - přes Benešov. Jenže je více než jasné, že se kamiony k osvědčené trase přes Bystřici zase vrátí. Dříve, nebo později.

Radar, který si Bystřice objednala za zhruba 100 tisíc korun, bude v jejím majetku a umístěný bude v ulici K Líšnu. Tam už slouží obyčejný měřič, ukazatel rychlosti. Sebraná data z nového přístroje Bystřice vyhodnotí a na základě výsledků pak zahájí úsilí k dosažení shora uvedeného cíle – zamezení vjezdu kamionů do centra města.

„Relevantní údaje budeme mít na konci roku, kdy bychom chtěli požádat odbor dopravy o omezení kamionové dopravy,“ dodal Daniel Štěpánek.