„Jsme rádi, že České dráhy jízdu pořádají a spolupracujeme s nimi,“ pochválil jeden z nejznámějších železničních nadšenců, Lumír Běhal.

Je totiž členem občanského sdružení Posázavský pacifik, které provozuje čtyři motorové, historické lokomotivy. Nemá však ani jedinou lokomotivu parní.

„Na rekonstrukci takového stroje naše sdružení nemá peníze. Částka potřebná na opravu jde do milionů,“ poznamenal Běhal s tím, že se sobotní jízdy sice nezúčastní, přesto akce citelně zasáhne do jeho naplánovaného programu. Jízdu parního vlaku totiž bude natáčet štáb České televize pro pořad Toulavá kamera.

„Dozvěděl jsem se to teprve ve středu,“ poznamenal s tím, že televize bude natáčet například vlak při přejezdu vyhlášeného kamenného viaduktu na Žampachu nedaleko Jílového a pak také v Čerčanech. Tam členové Posázavského pacifiku zrekonstruovali nádražní vodárenskou věž, která nyní slouží jako zázemí spolku.

A právě v Čerčanech televizní štáb Lumíra Běhala, podle jeho informací, také vyzpovídá. Parní lokomotiva řady 423.041, které se říká také Velký bejček, tam současně načerpá vodu.

Naučnou stezkou na Konopišti se vydali žáci v rámci turistického dne.
Turistický den zakončili žáci zmrzlinou

„Kdo si myslí, že parní lokomotiva má největší problémy se zásobováním uhlím, mýlí se. Nejvíc lokomotivy spotřebují vody. Na deset kilometrů až kubík,“ poznamenal Běhal.

Než ale pára s historickými osobními vozy, takzvanými Rybáky, do Čerčan dorazí, projede vlak zajímavými místy dolního Posázaví. V Jílovém u Prahy se návštěvníkům nabízí v tamním Regionálním muzeu třeba i stálá expozice těžby zlata. Kdo pak vystoupí až v Krhanicích, může se projít do dva kilometry vzdáleného Vojenského technického muzea Lešany. Vstup tam je zdarma. Ze stanice v Týnci nad Sázavou je zase možné vyrazit na věž místního hradu s výtečným rozhledem nebo zříceninu, kterou obdivoval už Karel Hynek Mácha – Zbořený Kostelec.

Cílová stanice v Sázavě je zase výchozím bodem pro exkurzi Sázavského kláštera nebo Centra sklářského umění v Huti František.

„Pro cestující bude také připravena vyhlídková jízda ze Sázavy do Ledečka a zpět,“ připomněl Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

Historický vlak odjede zítra z Prahy-Braníka pět minut po deváté hodině. Do cílové stanice v Sázavě přijede ve čtvrt na jednu. Na zpáteční cestu ze Sázavy do Prahy se vlak vydá v 15.54. Za cestu oběma směry zaplatí cestující 320 korun.

„V prodeji budou také rodinné jízdenky, jízdenky pro kratší úseky a zlevněné jízdenky pro děti,“ dodal Petr Pošta a připomněl ještě, že parní vlak Českých drah pojede po Posázavského pacifiku během léta ještě třikrát. Bude to vždy v sobotu. 7. července do Sázavy, 18. srpna na Kácovskou pouť a 1. září do Vlašimi.

Ilustrační foto.
KRÁTCE: šachové klání na Konopišti, koncerty či dětské besídky