Zatímco levicové vedení kraje z toho viní vládní škrty, v jejichž důsledku kraj dostává méně ze státního rozpočtu, pravicová opozice hledá příčinu na straně finančního hospodaření hejtmanství.

Faktem je, že se provozovatelé autobusů musí popasovat s citelným úbytkem peněz za dotace na provozování prodělečných spojů. Přibližně 50 milionů pokryje zdražení jízdného – zůstává ale výpadek více než 120 milionů, což s sebou přinese citelný úbytek provozovaných spojů. Postiženy mají být především méně využívané linky a spoje, které jedou souběžně s vlaky. Prozatím.

V první fázi (s platností od 1. února 2011) vyjede asi o deset procent autobusů méně; další škrty by podle předpokladů přijít v březnu. Do poslední chvíli se ale vedly debaty o tom, které spoje pojedou a které nikoli. Přesné informace ještě poslední lednový den neměli ani leckteří starostové.

Přesné informace by měly přinášet aktualizované jízdní řády vyvěšené jednotlivými dopravci, krajský úřad také radí hledat poučení na internetu. Z konkrétních údajů o redukci spojů rozdělených podle regionů vyplývá, že změny se na Berounsku týkají 162 linkových spojů, na Kladensku 279, na Benešovsku 154, na Nymbursku 190 a na Kutnohorsku 66.

Nemusí to ale znamenat, že nevyjedou všechny konkrétně uvedené autobusy ze zveřejněných seznamů. Některé z nich sice kraj neobjednává, ale financování je převedeno na jiné subjekty – například obce či TPCA. V dalších případech se změny týkají pouze některých dnů, některých úseků – nebo přinášejí časové posuny. Může se také stát, že autobus zachová sám dopravce, jestliže usoudí, že spoj není prodělečný.