Nehoda nákladního vlaku, jenž v pátek 24. dubna po ráno po 4. hodině zcela zatarasila na více než 27 hodin železniční trať 221 mezi Prahou a Benešovem u Čerčan, dosud není oficiálně ze strany drážní inspekce uzavřená. „Šetření ještě nebylo uzavřeno, ale zatím platí, že se pravděpodobně jednalo o špatně naložený náklad,“ uvedl Zdeněk Neusar z DIČR. Dominantní železniční dopravce, České dráhy, už má v příčině vypadnutí několika vagónů soukromého dopravce v oblouku na předmostí překlenutí řeky Sázavy jasno.
„Naši inspektoři už uzavřeli vyšetřování nehody. Podle Českých drah došlo k porušení zákona soukromým dopravcem, kterému se vozy převážily,“ potvrdil Ondřej Kubala z Generálního ředitelství ČD. Podle inspektorů ČD došlo k porušení zákona o drahách a souvisejících norem v následujícím ustanovení. „K jízdě nesmí být použité drážní vozidlo, které je zjevně nerovnoměrně naložené nebo jeho náklad není řádně uložený a zajištěný, případně přeprava nákladu není dovolená,“ připomněl jedno ze základních pravidel při nakládání substrátů na železniční vagóny Ondřej Kubala.
Místu vlaků jezdilo ve špičkách mezi stanicemi Benešov, Čerčany, Senohraby a Strančice až patnáct autobusů pražského dopravního podniku „Náhradní autobusová doprava byla vyčíslená na 281 438 korun. K tomu je potřeba připočítat také náklady na zaměstnance, které jsme mimořádně vyslali do terénu, aby pomáhali lidem a poskytovali všem potřebné informace. To je dalších několik tisíc korun,“ dodal mluvčí Českých drah.
V důsledku nehody nákladního vlaku, jehož přepravu ze stavby koridoru mezi Senohraby a Strančicemi a deponií zeminy na čerčanské vlečce zajišťoval soukromý dopravce, se jednalo o jedno z největších narušení železniční dopravy v ČR v poslední době.
V části trasy nebo zcela bylo odřeknutých 38 rychlíků i vlaků Euro City a 72 osobních i spěšných vlaků. Dále bylo vlivem obratů souprav a lokomotiv zpožděných dalších 98 spojů o 2 555 minut nejenom v jižní části Středočeského kraje, ale i v sousedních regionech.
Správa železniční dopravní cesty vyčíslila náklady na odstranění škod na 186 873 korun. "Dnes dorazila faktura za výjezd nehodového vlaku Českých drah, což představuje dalších 473 896 korun," konstatoval Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.Další statisícové škody vznikly ostravské důlníspolečnosti, která je vlastníkem zničených vagónů.